متوسط قیمت مسکن در مناطق پرمعامله تهران چند؟

کدخبر: ۴۹۹۵۸۳
مناطق ۴، ۵، ۷، ۸ و ۱۳ را می‌توان محدوده‌های سکونتی گروه‌های متوسط درآمدی شهر تهران دانست که میانگین قیمت هر متر خانه در این مناطق بین ۳۱ تا ۴۲ میلیون تومان است.
متوسط قیمت مسکن در مناطق پرمعامله تهران چند؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، منطقه ۵ پرمعامله‌ترین منطقه در بازار مسکن شهر تهران محسوب می‌شود که هر ماه این عنوان را به خود اختصاص می‌دهد. اسفند سال گذشته در این منطقه ۹۷۴ فقره قرارداد خرید و فروش مسکن به امضا رسید و در فروردین نیمه تعطیل امسال هم ۵۳۴ معامله در آن منعقد شد. گفته می‌شود ۱۰.۴ درصد از کل مهاجران به تهران در منطقه پنج ساکن می‌شوند.

بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ منطقه پنج با ۸۵۸ هزار نفر جمعیت بعد از منطقه چهار با ۹۱۹ هزار نفر، رتبه دوم را از لحاظ جمعیت در بین مناطق ۲۲ گانه شهر تهران به خود اختصاص داده است. پس از آن منطقه ۲ با ۷۰۱ هزار نفر، منطقه ۱۵ با ۶۴۱ هزار نفر و منطقه ۱۴ با ۵۱۵ هزار نفر در رتبه‌های سوم تا پنجم قرار دارند.

اما بررسی قیمت مسکن در مناطق شهر تهران گویای آن است که مناطق ۴، ۵ ،۷، ۸ و ۱۳ را به لحاظ قیمتی می‌توان محدوده سکونتی اقشار میانی شهر تهران قلمداد کرد. در بین مناطق مذکور منطقه پنج با متوسط قیمت ۴۲ میلیون تومان رتبه اول را دارد و در شهر تهران نیز جایگاه پنجم را به لحاظ قیمت مسکن به خود اختصاص داده است. پس از آن به ترتیب منطقه ۴ با ۳۷.۸ میلیون، منطقه ۸ با ۳۲.۶ میلیون، منطقه ۷ با ۳۲.۴ میلیون و منطقه ۱۳ با ۳۱.۹ میلیون تومان قرار گرفته‌اند.

خانه در وسط تهران چند؟

بجز منطقه ۵ که همواره رتبه اول را به لحاظ معاملات دارد در سالهای گذشته معمولا مناطق ۲ و ۴ جایگاه‌های دوم و سوم را در اختیار داشتند اما مدتی است که منطقه ۱۰ عنوان دومین منطقه پرمعامله شهر تهران را از ۲ و ۴ ربوده است. منطقه ۱۰ از جایگاه ششم و هفتم خود را به جایگاه سوم تعداد معاملات رساند. علت اصلی این مساله به افزایش شدید قیمت مسکن و کاهش توان  متقاضیان مصرفی مربوط می‌شود. طبق آمار فروردین ۱۴۰۱ متوسط قیمت مسکن در منطقه ۱۰ تهران ۲۳ میلیون تومان در هر متر مربع بوده است. اگر چه منطقه ۱۰ به لحاظ مساحت جزو کوچکترین مناطق تهران محسوب می‌شود اما تراکم بالای جمعمیتی، آن را در رتبه یازدهم جمعیت تهران قرار داده است. در منطقه ۱۰ تراکم جمعیتی ۴۲۰ نفر در هکتار است.

در منطقه چهار نیز که در شرق تهران است محله‌هایی مثل تهرانپارس شرقی و غربی، حکیمیه، نارمک شمالی، قاسم‌آباد، اوقاف، شمیران نو، قنات کوثر، مجیدآباد، کوهسار، مجیدیه، شمس آباد، کاظم آباد، ضرابخانه، مبارک آباد، شیان و لویزان قرار دارد. میانگین قیمت هر متر خانه در این منطقه ۳۷.۸ میلیون تومان است و فروردین امسال با ۲۷۳ فقره قرارداد خرید و فروش رتبه چهارم را از لحاظ تعداد معاملات مسکن شهر تهران کسب کرد. اسفند پارسال نیز در این منطقه ۶۰۴ قرارداد خرید و فروش مسکن به ثبت رسید.

منطقه ۱۳ نیز یکی از اهداف سکونت اقشار میانی است که البته محدوده پرمعامله‌ای در شهر تهران محسوب نمی‌شود؛ اگر چه تعداد معاملات آن از گرانترین نقطه تهران یعنی منطقه ۱ بیشتر است. فروردین ۱۴۰۱ تعداد ۱۳۱ قرارداد خرید و فروش مسکن در منطقه ۱۳ به ثبت رسید که جایگاه دهم را در بین مناطق ۲۲گانه شهر تهران کسب کرد. متوسط قیمت مسکن در منطقه ۱۳ به میزان ۳۱.۹ میلیون تومان در هر متر مربع است. ۲۴۸ هزار نفر در منطقه ۱۳ تهران سکونت دارند که رتبه هجدهم را از این نظر در بین مناطق ۲۲ گانه شهر تهران در اختیار دارد.

منطقه ۸ در شرق تهران قرار دارد. این منطقه از شمال به مناطق ۴ و ۳، از شرق به منطقه ۷ و از جنوب به منطقه ۱۳ می‌رسد. جمعیت منطقه ۸ بالغ بر ۴۲۵ هزار نفر است و هفتمین منطقه پرجمعیت تهران محسوب می‌شود. فروردین امسال ۱۹۲ فقره قرارداد خرید و فروش مسکن در منطقه ۸ منعقد شد که هفتمین منطقه پرمعامله تهران بود. متوسط قیمت هر متر خانه در این منطقه ۳۲.۶ میلیون تومان است. تهرانپارس غربی، نارمک، دردشت، مدائن، هفت حوض، فدک، مجیدیه، لشکر شرقی و غربی، تسلیحات، وحیدیه و زرکش، محله‌های منطقه ۸ هستند.

منطقه ۷ واقع در غرب منطقه ۸ که تقریبا جزو مناطق مرکزی شهر تهران محسوب می‌شود طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ تعداد ۳۱۲ هزار نفر جمعیت دارد و از این نظر جایگاه دوازدهم را در بین مناطق شهر تهران به خود اختصاص می‌دهد. متوسط قیمت هر متر خانه در منطقه ۷ بالغ بر ۳۲.۴ میلیون تومان است که فروردین امسال با ۲۰۴ معامله ششمین منطقه از نظر تعداد معاملات بود.  عباس‌آباد، حشمتیه، نظام‌آباد، وحیدیه، سیدخندان، عشرت آباد، بهجت‌آباد، مدنی، سبلان، بهشتی و شریعتی از جمله محله‌های منطقه ۷ هستند.

قیمت هر متر خانه در تهران ۳۴.۲ میلیون تومان

طبق اعلام بانک مرکزی، در فروردین ۱۴۰۱  متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران  ۳۴ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۲.۴ درصد کاهش و ۱۶.۹ درصد افزایش یافته است. علاوه بر این، تعداد معاملات انجام شده در این ماه ۳.۴ هزار فقره بود که نسبت به ماه قبل ۴۹.۹ درصد کاهش و در مقایسه با ماه مشابه در سال قبل ۶۳.۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد. گزارش اردیبهشت ماه هنوز ارایه نشده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید