گزارش اقتصادنیوز از آخرین آماررسمی کرونا در ایران

تفاوت تامل‌برانگیز رشد کرونا در شمال و جنوب ایران

کدخبر: ۴۴۵۵۳۲
اقتصادنیوز: بررسی آمارهای کرونا درکشور بر اساس داده های وزارت بهداشت و درمان به تفکیک استان ها نشان می دهد در جنوب و جنوب شرقی کشور کرونا روندی کاهشی داشته اما هنوز در غرب و شمال غربی مسیر ابتلا به این بیماری سیری صعودی را به ثبت رسانده است.
تفاوت تامل‌برانگیز رشد کرونا در شمال و جنوب ایران

به گزارش اقتصادنیوز ، آمارهای روزانه کرونا در کشور پس از ثبت رکوردهای بی سابقه خود در پنجمین موج کرونایی کشور روندی نزولی را آغاز کرده و از سطح تابستانی خود فاصله گرفته است.

در این میان در برخی روزهای کشور روند ابتلا به کرونا و مرگ و میر جهش های کوتاهی پیدا کرده و دوباره آرام می گیرد. این داده ها در نتیجه مجموع آمارگیری در کل استان های کشور بوده و هر جهش یا کاهشی در آمارهای استانی موجب تعییرات در کل کشور خواهد شد. در همین رابطه در برخی استان ها در روزهای اخیر مسیر بستری های روزانه طبق آمارهای وزارت بهداشت و درمان روندی نزولی گرفته اما هنوز در برخی استان ها سیری صعودی داشته است.

کاهش ابتلا در استانهای جنوب و جنوب شرقی

طبق آمار وزارت بهداشت و درمان در روز 14 مهر تقریبا 10 هزار و 500 نفر به این بیماری مبتلا شده اند که نسبت به روز قبل خود کاهشی 21 درصدی پیدا کرده است. با وجود این کاهش آمارهای ابتلا شمار فوتی ها اما هنوز بالاتر از سطح 200 نفر بوده و در دو روز گذشته معادل با روزی 216 نفر به ثبت رسیده است.

میزان بستری های روزانه این بیماری نیز مطابق با شاخص ابتلا با کاهشی 6 درصدی نسبت به روز قبل خود به  هزار و 805 نفر رسیده که با این وجود سطح بالایی به شمار می آید.

در ادامه روند 90 روزه بستری های کرونایی در کشور طبق آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت و درمان به تفکیک استان های کشور نشان می دهد میزان بستری ها در استان های جنوب و جنوب شرقی کشور روندی کاهشی را به ثبت رسانده اند.

در همین رابطه طبق نمودارهای کرونایی در کشور بیشترین کاهش آمارهای بستری در «سیستان و بلوچستان» رخ داده و استان های «بوشهر» و «هرمزگان» نیز پس از سیری نزولی اکنون به میزانی کمتر از حد اولیه خود در ابتدای این 90 روز تقلیل پیدا کرده اند. برای مثال آمار بستری های روانه در ابتدای این تاریخ در سطح روزی 250 نفر بوده که با کاهشی 80 درصدی اکنون به روزی 50 نفر رسیده است.

به طور کلی بسط مشاهدات در سایر استان های کشور نشان می دهد میزان بستری ها در اغلب نقاط در پویش 90 روزه سیری نزولی داشته است. در این میان تنها چند استان مسیری مخالف با سیر کلی روند بیماری در کشور داشته که اکثرا در سمت غرب کشور می باشند.

روند صعودی کرونا در استان های غرب و شمال غربی کشور

طبق نمودار های منتشر شده از سوی وزارت بهداشت و درمان در 12 مهر ماه 1400 استان های غرب و شمال غربی کشور در این مدت روند بستری ها اندکی صعودی شده است.

طبق این داده ها در «کردستان» تعداد بستری های روزانه کرونا اکنون بالاتر از روزی 200 نفر بوده و بیشترین سطح را در 19 ماه اخیر به ثبت رسانده است. در کرمانشاه نیز با این که سطح بستری روزانه کرونا از قله روزانه 300 نفر تقلیل پیدا کرده اما هنوز در مرز 200 نفر قرار دارد.

در بسط بررسی های کرونایی تا شمال کشور مشاهده می شود در «آذربایجان غربی» اکنون میزان بستریهای رزوانه کرونایی در بالاترین سطح خود بوده و فراتر از 400 نفر ثبت شده است.

در «آذربایجان شرقی» نیز پس از کاهش از بیشینه 400 نفر اکنون در سطح روزی 300 نفر قرار گرفته و جزء دیگر استان های وخیم کرونایی کشور به ثبت رسیده است.

  • کرونا
  • کرونا
  • کرونا
  • کرونا
  • کرونا
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید