اتفاق خطرناک بعد از پرتاب قدرتمندترین موشک جهان

کدخبر: ۵۷۰۲۵۹
FAA در مورد موشک‌هایی که مشکل پیدا می‌کنند، یک روش استاندارد تحقیقاتی دارد، و تا زمانی که مطمئن نشوند راه‌اندازی دوباره استارشیب تهدیدی برای امنیت عمومی ندارد، به آنها مجوز نخواهند داد.
اتفاق خطرناک بعد از پرتاب قدرتمندترین موشک جهان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، اداره هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) در حال بررسی پرتاب موشک استارشیب از شرکت اسپیس ایکس است که در تاریخ ۲۰ آپریل پرتاب شد. گفته می‌شود که انفجار این موشک باعث شکسته شدن شیشه‌ها و بارش خاکستر بر روی زیستگاه حیوانات در حال انقراض شد.

حمله خونین به دو طلبه در صفائیه قم

پس لرزه های اعطای خودرو شاسی بلند به نمایندگان /فلاحت پیشه: برخی نمایندگان معروف هستند به کاسب!

درخواست آمریکا از ایران درباره زندانیان آمریکایی

اداره هوانوردی فدرال(FAA) که مسئول تنظیم امورهوانوردی غیرنظامی ایالات متحده است، شرکت اسپیس ایکس را از هر گونه پرتاب بیشتر، تا زمان اتمام تحقیقات در مورد ایرادهای پرتاب آزمایشی ۲۰ آپریل، منع کرده است. پرواز دراماتیک این موشک غول‌پیکر، با ایجاد شدن یک گودال در بتن زیر سکوی پرتاب آغاز شد و با منفجر شدن آن در حدود ۴ دقیقه بعد از پرتاب، پایان یافت.

فوری/ آمریکا یک نفت‌کش ایران را توقیف کرد

پیشگوی هلندی زلزله مشهد را پیش بینی کرده بود؟

بر اساس گزارش‌های رسیده، گرد و غبار و ضایعات حاصل از این انفجار بر سر ساکنین پورت ایزابل تگزاس(شهری در ۱۰ کیلومتری سکوی پرتاب)، و در سراسر سواحل بوکا چیکا که محل لانه‌سازی حیوانات در حال انقراضی مانند برخی پرندگان و لاک‌پشت‌های دریایی است، بارید.

جزئیات جدید از بیماری پوتین/ او به سرعت خواهد مُرد؟

دیو کورتز، مدیر بخش گروه حمایت از محیط ‌زیست سیرا، گفت که ساکنان پورت ایزابل گزارش‌هایی از شکسته شدن پنجره‌های خانه‌ها و محل کارشان و نشستن ذرات خاکستر مانند، بر روی خانه‌ها و مدارس ارسال کرده‌اند.

شوک بزرگ به خریداران خودرو در سامانه یکپارچه خودرو 

خبری خوش درباره واریز سود سهام عدالت

سکوی پرتاب اسپیس‌ایکس نیز با آسیب‌های فراوانی مواجه شده است. فلزات این سکو خم شده و سوخته‌اند و بتن‌های آن خرد شده‌اند. نیروی ناشی از موتورهای موشک، سوراخی همانند دهانه یک آتشفشان در سکوی پرتاب ایجاد کرده است. کورتز به CNBC گفت: "این بتن‌ها به سمت اقیانوس شلیک شده‌اند و ترکش‌های حاصل از آن ممکن بود با مخازن ذخیره سوختی که در مجاورت سکوی پرتاب قرار دارند، برخورد کنند."

 

4kmyPCkE6c5rBfnxvYrNCd-1200-80.jpg

برخلاف سایر سایت‌های پرتاب موشک‌های بزرگ، سایت بوکاچیکا اسپیس‌ایکس، هم فاقد سیستم سیلاب است(سیستمی که به محض تشخیص آتش‌سوزی فعال می‌شود و آب یا کف را با قدرت زیاد برای خاموش کردن آتش وارد سیستم می‌کند) و هم فاقد سنگر شعله است (کانال عمیقی که زیر سکوی پرتاب موشک قرار دارد تا شعله‌ها و حرارت از آن خارج شوند و موجب گرم شدن موشک نشوند).

FAA در مورد موشک‌هایی که مشکل پیدا می‌کنند، یک روش استاندارد تحقیقاتی دارد، و تا زمانی که مطمئن نشوند راه‌اندازی دوباره استارشیب تهدیدی برای امنیت عمومی ندارد، به آنها مجوز نخواهند داد.

از آنجایی که گسترش زباله‌ها بسیار فراتر از حد انتظار است، "طرح واکنش به ناهنجاری" FAA نیز به اجرا در آمده است. این یعنی اسپیس ایکس باید قبل از درخواست مجدد برای مجوز پرتاب، عملیات مربوط به "بهسازی زیست‌محیطی" را به طور کامل انجام دهد.

ماسک در توییتر نوشت: اسپیس ایکس سه ماه قبل از پرتاب، کار بر روی "یک صفحه‌ عظیم فولادی که با رفتن آب به زیر پایه پرتاب خنک می‌شد" را آغاز کرده بود، اما به موقع آماده نشد. به نظر می‌رسد که می‌توانیم ظرف یک تا دو ماه آینده، آماده پرتاب مجدد باشیم.

استارشیپ شرکت اسپیس ایکس با ارتفاع ۱۲۰ متر، بزرگترین و قدرتمندترین موشک ساخته شده تا به امروز است. استارشیپ می‌تواند ۱۰ برابر موشکهای فالکون ۹ فعلی اسپیس ایکس، بار حمل کند، و هدف از ساخت آن انتقال خدمه، فضاپیماها، ماهواره‌ها و محموله به مکان‌هایی خاص در منظومه شمسی بود.

استارشیب توانست تا ارتفاع ۳۹ کیلومتری بالا بروند و سپس در ۸ موتور از ۳۳ موتور رپتور ۲ این موشک، مشکلاتی ایجاد شد و باعث شد تا استارشیپ بچرخد و اسپیس ایکس مجبور شود تا دستور خود تخریبی را برای موشک صادر کند.

با وجودی که پرتاب موشک با درهم‌ریختگی‌های غیرمنتظره‌ای در سکوی پرتاب همراه بود و سرانجام این موشک در آتش نابود شد، اما ماسک و اسپیس ایسک این آزمایش را موفقیتی می‌دانند که مهندسان را قادر می‌سازد تا اطلاعات ضروری و مفیدی را برای پرتاب بعدی جمع‌آوری کنند. چهار روز قبل از پرتاب، ماسک در یک بحث توییتری هشدار دارد که اگر هر یک از موتورهای موشک دچار اشکال شوند، مثل این می‌ماند که یک جعبه نارنجک داریم، نارنجک‌هایی واقعا بزرگ!

ماسک گفت:«این کار همانند اولین قدم در یک سفر طولانی است و به پروازهای بسیار بسیار زیادی نیاز دارد. کسانی که تاریخچه ساخت فالکون ۹ و فالکون یک را دنبال کرده‌اند، تلاش‌های ما برای استفاده دوباره را می‌دانند، و من فکر می‌کنم که ما قبل از بازیابی هر مرحله، شاید نزدیک به ۲۰ بار تلاش کرده بودیم. پروازهای زیادی را پشت سر گذاشتیم تا قابلیت استفاده مجدد را داشته باشیم، و این بسیار معنادار بود، اما ما آنجا مجبور نبودیم تمام موشک را بازسازی کنیم.»

منبع: livescience

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید