بزرگی شکم چربی است یا نفخ معده؟

کدخبر: ۱۷۰۷۶۴
آیا احساس می‌کنید شکم بزرگی دارید؟ در این مقاله شما یاد می‌گیرید چگونه نفخ خود را برطرف کنید و احساس و ظاهر بهتری داشته باشید و با راه های رفع چربی شکم آشنا می شوید.

به گزارش بهداشت نیوز؛ آیا احساس می‌کنید شکم بزرگی دارید؟ در این مقاله شما یاد می‌گیرید چگونه نفخ خود را برطرف کنید و احساس و ظاهر بهتری داشته باشید و با راه های رفع چربی شکم آشنا می شوید.

آن عده از شما که گاهی از متورم شدن شکم رنج‌برده‌اید، آگاهید که این اتفاق چه به لحاظ بدنی و چه به لحاظ روحی می‌تواند تجربه‌ای ناگوار و ناراحت‌کننده باشد. چیزی که ممکن است ندانید علت بروز این عارضه است. درحالی‌که عده‌ای معتقدند تورم معده و شکم فقط به خاطر چربی رخ می‌دهد، ممکن است علت آن فقط به خاطر نفخ شکم باشد.

اینکه بتوانیم این دو موضوع را از هم متمایز کنیم امر خیلی مهمی است و هرکدام نشانه‌ی بروز مشکلی در سلامتی است که دقیقاً با شیوه‌ای برعکس دیگری٬ سلامتی را تهدید می‌کند. اگر درباره این مشکلات آگاهی و دانش کافی نداشته باشید ممکن است به شیوه‌ی اشتباهی برای رفع این بیماری‌ها بکوشید که نه‌تنها مشکل شما را حل نمی‌کند بلکه تشدید هم می‌کند. برای ادامه‌ی مطلب با بنیتا همراه باشید.

چگونه می‌توانید تفاوت بین چربی شکمی و نفخ شکم را دریابید؟

زمانی که با عارضه متورم شدن شکم مواجه می‌شوید، اول‌ از همه باید علائمی را که در بدن شما هست رصد کنید تا بتوانید علت بروز آن را دریابید. این‌گونه شما قادر خواهید بود در مورد اینکه چگونه با مشکل برخورد کنید آگاهانه تصمیم‌گیری کنید و این اطمینان را می‌دهد که شما به دنبال دوره‌های درمانی مناسبی که نتیجه‌بخش خواهند بود می‌روید.

 با در نظر گرفتن این مطالب، چهار نکته‌ی مهمی که برای تمییز دادن نفخ شکم و چربی شکمی باید در نظر بگیرید عبارت‌اند از:

۱- آیا تورم در ناحیه شکمی شما موضعی است یا گسترده؟

برای شروع، به لحاظ ظاهری شکم خود را نگاه کنید. آیا متورم شدن محدود به یک نقطه شده و در یک ناحیه متمرکز است و یا اینکه می‌توانید در نواحی دیگر بدنتان هم آن را ببینید و تشخیص بدهید؟ اگر پاسختان به سؤال قبلی مثبت است، شما به‌احتمال‌زیاد از نفخ رنج می‌برید که معده و حفره‌ی بطنی شما را آزار می‌دهد.

اگر شما متوجه برآمدگی‌های دیگری در نقاط دیگر بدن به‌ویژه باسن و ران‌ها شدید، پس احتمالاً شما دچار چربی اضافه‌اید.

۲- آیا این تورم٬ شکم شما را سخت محکم کرده یا شکمتان حالت اسفنجی دارد؟

در این مرحله شما باید شکمتان را به‌ویژه در نقاط متورم شده فشار بدهید. به‌عنوان یک قاعده کلی و عمومی، اگر نقاطی که روی آن‌ها فشار اعمال می‌شود حالت اسفنجی داشته باشند نشان‌دهنده چربی شکمی است. درحالی‌که نفخ باعث می‌شود شکم شما سفت شده و درنتیجه زیر فشار دست٬ محکم و سخت حس می‌شود.

به‌عنوان نتیجه‌ی این بخش می‌توان گفت که اگر کسی بتواند بیش از یک اینچ از شکم خود را بین دو انگشت بگیرد، حامل چربی اضافی است.

۳- آیا تورم در شکم شما دائمی است یا به‌طور متناوب می‌آید و بعد رفع می‌شود؟

طول مدتی که تورم معده شما ادامه دارد یک شاخص کلیدی٬ پیدا کردن ریشه علت آن است. به این صورت که سلول‌های چربی در طول زمان و به‌احتمال‌زیاد به صورت دائمی به همان حال باقی می‌مانند. برعکس آن، نفخ به‌صورت متناوب رخ می‌دهد، به این معنی که شکل معده شما در بازه‌های مختلف روز متفاوت بوده و بالا و پایین می‌رود.

۴- آیا تورم شکم شما دردناک است یا خیر؟

و آخرین نکته مهم این است که بررسی کنید آیا متورم شدن شکم شما با درد همراه است یا نه. چراکه نفخ معده تقریباً همیشه تجربه‌ای دردناک است (گرچه درجه درد ممکن است هر بار فرق کند) درحالی‌که چربی اضافی باعث ناراحتی جسمی نمی‌شود. همچنین وجود گاز معده بیش‌ازحد می‌تواند یکی از علل نفخ باشد، مخصوصاً اگر مقارن با این باشد که معده شما بادکند.

چگونه می‌توان نفخ شکمی را درمان کرد؟

وقتی علائم دقیق را در بدنتان بررسی کنید، نشانه‌ای روشن از ریشه‌ی تورم شکمی به دست می‌آورید. در این مرحله شما می‌توانید یک دوره مشخص از درمان ثابت‌شده را آغاز کنید. این امر بسیار مهم و ضروری است چراکه اشتباه در تشخیص و تمایز بین نفخ و چربی شکمی باعث می‌شود بسیاری از مردم متورم شدن شکم را به‌عنوان مسئله‌ای پیش‌پاافتاده و غیرمهم که فقط روی ظاهرشان تأثیر گذاشته ارزیابی کنند.

این اشتباه سهوی بزرگی است چراکه نفخ شکمی ممکن است حاکی از یک خطر جدی شناخته‌شده برای سلامتی به نام دیابوسیس یا ناتراز شدن زیستی باشد. این بیماری ناشی از عدم تعادل بین باکتری‌های خوب و باکتری‌های بد موجود در حفره شکمی شماست. جایی که در آن موجودات ناسالم و مضری مثل مخمرها و تک‌یاخته‌ها در روده‌ها رشد می‌کنند و الگوهای تغذیه‌ای بدن را تغییر می‌دهند.

این عدم تعادل مانع رشد ۴۰۰ باکتری موجود و مفید که به‌طور طبیعی در شکم وجود دارند می‌شود که علاوه بر نفخ٬ علت اصلی خیلی از مشکلات سلامتی دیگر هم هست که فرد را آزار خواهد داد. ( ازجمله سوءهاضمه، اسهال و تهوع، کمبود آهن، خستگی و حتی ناراحتی‌های پوستی.)

پس اگر شما تشخیص داده‌اید تورم شکمی شما ناشی از نفخ است نه چربی، ما در اینجا برای شما یک سری مراحل اولیه و پایه‌ای مقابله با این مشکل را ذکر می‌کنیم:

۱- تمام مدت بدنتان را هیدراته نگه‌دارید

بیایید با اصول اولیه شروع کنیم. وقتی شما به میزان کافی مایعات نمی‌خورید بدنتان برای جلوگیری از کم‌آبی سلول‌ها٬ شروع به جمع‌آوری و ذخیره آب می‌کند.

پس با نوشیدن بیشتر مایعات در طول روز (حداقل شش لیوان هشت اونسی) بدنتان را هیدراته نگه‌دارید تا متابولیسم شما ناچار به احتباس آب نشود. فقط در انتخاب نوشیدنی خود دقت کنید و سعی کنید تمرکز نوشیدنی‌ها بیشتر بر روی آب باشد و از مصرف نوشیدنی‌های خیلی شیرین و دارای طعم‌های مصنوعی خودداری کنید.

۲- وعده‌های غذایی حاوی پروتئین بالا مصرف کنید

به‌طور مشابه، وعده‌های غذایی حاوی پروتئین بالا، می‌تواند احتباس آب و درنتیجه علائم نفخ کردن را کاهش دهد. علت آن‌هم این است که چنین رژیم‌هایی کمک می‌کنند مایعات از طریق ادرار دفع شوند، و بافت‌های بدن در طول زمان خشک باقی بمانند. این امر به‌ویژه برای زنان که بیشتر  از جمع شدن آب در بدنشان و نفخ کردن رنج می‌برند می‌تواند خیلی مؤثر باشد.

۳- مصرف کربوهیدرات‌ها را کاهش دهید

برای آگاهی بیشتر شما باید بگوییم که سندروم روده تحریک‌پذیر (IBS) شایع‌ترین اختلال گوارشی در جهان است که حدود ۱۴ درصد از مردم از آن رنج می‌برند. (بیشتر موارد حتی تشخیص داده نشده‌اند). نفخ کردن یکی از علائم شایع این بیماری است، ولی اگر شما حتی ازIBS  هم رنج نمی‌برید، دانستن این شرایط ممکن است به یافتن علل مشکل شما کمک کند.

کربوهیدرات‌های غیرقابل‌هضم که در اصطلاحات پزشکی FODMAPS خوانده می‌شوند، به‌شدت نفخ معده را افزایش می‌دهند و علائم بیماری IBS را بدتر می‌کنند. بنابراین کاهش میزان کربوهیدرات‌هایی که مصرف می‌کنید یا حداقل اصلاح الگوی مصرف آن‌ها، می‌تواند در طول زمان به بهبود چشمگیر حال شما منجر شود.

اگر شما از چربی شکمی رنج ببرید چه کاری می‌توانید بکنید؟

برای کسانی که خیلی واضح می‌دانند دچار چربی اضافی هستند ما در اینجا یک سری از راهنمایی‌ها و تکنیک‌ها را ذکر کرده‌ایم که می‌تواند به اصلاح این وضعیت کمک کند و ظاهر فیزیکی بهتر و سالم‌تری را به شما برگرداند.

۱- از مصرف کربوهیدرات‌های ساده و قندهای تصفیه‌شده اجتناب کنید

جالب است بدانید کسانی که از چربی شکمی رنج می‌برند نیز می‌بایست به‌دقت مصرف کربوهیدرات‌های خود را کنترل کنند. اجتناب از مصرف کربوهیدرات‌های ساده که خود را به‌صورت چربی ظاهر می‌کنند نقطه شروع خوبی است که می‌تواند حذف شکر تصفیه‌شده در موادی مثل شکلات و شیرینی و نوشابه‌های انرژی‌زا از رژیم غذایی باشد.

۲- با مصرف پروتئین و فیبرهای غنی‌شده بدن خود را بازسازی کنید

مصرف پروتئین و فیبر علاوه بر توانگر کردن بدن، در طول زمان به کاهش چربی شکمی نیز کمک می‌کند.

پروتئین به کاهش تمایل بدن به غذاهای ناسالم کمک می‌کند (تا حدود ۶۰ درصد) درحالی‌که میزان کالری آن برای بالا بردن متابولیسم فقط حدود ۸۰ تا ۱۰۰ کالری است. یک رژیم غذایی که حاوی فیبرهای محلول باشد نیز باعث آهسته شدن فرایند گوارش می‌شود که موجب می‌شود شما مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید و اشتهای طبیعی شما را کاهش می‌دهد.

فقط در نظر داشته باشید که به لحاظ پیچیدگی ساختاری٬ فیبرها هم مثل کربوهیدرات‌ها عمل می‌کنند، پس شما باید در مورد اینکه کدام فیبرها می‌توانند به کاهش وزن کمک کنند و در بهبود سلامتی مؤثر باشند درست تصمیم بگیرید.

۳- رژیم غذایی را با تمرین‌های ورزشی ترکیب کنید

هنگامی‌که به یک بدن خوش‌اندام و تراشیده فکر می‌کنیم، کنار گذاشتن کلید اصلی آن‌(تمرین‌های ورزشی) غیرممکن است.

برای رسیدن به نتایج بهینه، باید ورزش را هم‌تراز و در ترکیب با رژیم ورزشی قرار داد. اگرچه رسیدن به توازن بین تمرین‌های عضلانی و قلبی-عروقی نیز امری بسیار مهم است. انجام ورزش‌های شکمی به‌تنهایی برای کاهش چربی‌های شکمی کافی نیست و شما باید در فعالیت‌های شدیدتری به‌منظور سوزاندن چربی‌ها و کاهش وزن خود شرکت کنید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید