کرونای انگلیسی ریه را چقدر درگیر می‌کند؟

کدخبر: ۳۹۷۵۹۲
اقتصادنیوز :‌فوق تخصص بیماری های عفونی کشورمان با اشاره به علائم بیماری کرونای انگلیسی گفت: درگیری ریوی در کرونای انگلیسی حداکثر بین 3 تا 5 روز بعد از ابتلاء رخ می دهد.
کرونای انگلیسی ریه را چقدر درگیر می‌کند؟

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از فارس، مسعود مردانی در گفت‌وگو با برنامه «تهران ما سلامت» رادیو تهران درباره تفاوت سرفه های برونشیتی و کرونا گفت: برونشیت در اصطلاح لغوی به معنای التهاب برونش است. دستگاه تنفسی ما از یک براشه تشکیل می شود که یک قسمت آن به ریه راست و قسمت دیگر به ریه چپ می رود که به درخت برونشیت اتصال پیدا می کند. گهگاه به دلیل وجود ویروس ها، باکتری ها و قارچ ها درخت برونشیت دچار التهاب و حساسیت می شوند که به آن برونشیت می گویند. این بیماران معمولا از سرفه های خشک شکایت دارند. تب زیادی ندارند و اگر سیگاری نباشند تنگی نفس مختصری دارند اگرچه این تنگی نفس در افرادی که سیگار می کشند بیشتر است. ریه این افراد در عکس طبیعی است و احتمال بیماری برونشیت در این افراد تشخیص داده می شود که با تجویز دارو درمان می شود.

فوق تخصص بیماری های عفونی با تاکید بر اینکه بیماران کرونایی هم می توانند سرفه های خشک داشته باشند گفت: بیماران کرونایی معمولا شرح حالی از مواجهه با بیماران برای پزشک تعریف می کنند. این بیماران در حین سرفه متوجه می شوند که حس بویایی و چشایی خود را از دست داده اند و یا این حس ها دچار اشکال شده اند. بیماران کرونایی عمدتا تب می کنند در صورتیکه بیماران برونشیتی معمولا تب ندارند. عمدتا در برونشیت سرفه خشک داریم ولی در مواردی که عفونت ثانویه وجود داشته باشد سرفه ها همراه خلط زرد مایل سبز است.

وی افزود: افراد سیگاری، کسانی که زمینه بیماری های آلرژیک دارند، افرادی که در معادن، کوره ها و نانوایی ها کار می کنند و به صورت عموم کسانی که در معرض آلاینده ها هستند می توانند دچار برونشیت حاد شوند. ولی فقط این افراد دچار برونشیت نمی شوند ولی افراد سالم بدون هیچ بیماری زمینه ای هم می توانند بعد از سرماخوردگی، آنفلوآنزا و حتی کرونا دچار برونشیت شوند. به همین دلیل این بیماری طیف گسترده ای دارد.

مردانی، عضو کمیته علمی کرونا با اشاره به اینکه ضعف، بیحالی و خستگی از علامت های جدید کرونا نیست گفت: بیماری هایی شبیه سرماخوردگی و آنفلوآنزا دوره محدودی بین 3 تا 5 روز دارد ولی بیماری کرونا حدود 2 تا 3 هفته طول می کشد و بیمار علامت های مختلفی را تجربه می کند. بسیاری از افراد فکر می کنند ضعف، بیحالی و خستگی از علامت های جدید کرونا است ولی اینطور نیست ممکن است بیمار در بدو ابتلا تب نداشته باشد ولی بعدا این علامت ظاهر شود و یا اینکه تنگی نفس در دوره های مختلف نمایان شود. درگیری ریوی در کرونای چینی در روز 8 تا 14 اتفاق می افتد ولی درگیری ریوی در کرونای انگلیسی حداکثر بین 3 تا 5 روز بعد از ابتلاء رخ می دهد. بنابراین نشانه های متفاوت کرونا در طیف گسترده و به هم پیوسته قرار دارد. در سال گذشته اگر فردی اختلال در حس های بویایی و چشایی داشت باید آزمایش می داد اما امروزه همه می دانند این علامت مختص کرونا است.

مردانی در ادامه این گفتگو اظهار داشت: بسته به نوع کرونا علامت ها هم متفاوت است به عنوان مثال در کروناهای جهش یافته مثل کرونای انگلیسی ممکن است علائم کلاسیک تب، سرفه و کاهش اکسیژن در ابتدای بیماری باشد و در ادامه نباشد و برعکس این هم اتفاق می افتد در کرونای معمولی روز 8 تا 14 ریه گرفتار شود ولی در کرونای انگلیسی همان روزهای اول ریه درگیر می شود. مردم به منابع ها و تریبون انتشار خبر دقت کنند.

وی با اشاره به آخرین مطالعات سازمان بهداشت جهانی مبنی بر انتقال ویروس کرونا از طریق هوا و ذرات تنفسی گفت: حدود 4 هفته پیش هم سازمان بهداشت جهانی و هم سازمان سی دی سی آمریکا ذکر کردند که سطوح منبعی برای آلودگی بیماران کرونایی محسوب نمی شوند. چون ممکن است ویروس بر روی سطوح بی اثر شود. البته این به معنای آن نیست که آلودگی در سطوح وجود ندارد. ما کماکان شستشوی دست ها را توصیه می کنیم چون یکی از راه های انتقال بیماری های دستگاه تنفسی فوقانی از جمله کرونا است. ولی نیازی نیست مثلا برای خرید از دستکش استفاده کنیم. در حال حاضر بهترین کار رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک است.

فوق تخصص بیماری های عفونی در انتهای این گفتگوی رادیویی خاطرنشان کرد: شرایط شهر تهران با دیگر نقاط کشور تفاوتی ندارد به ویژه اینکه وضعیت این شهر بدتر هم هست چون با تعطیلات نوروز عده ای به تهران وارد و برخی خارج می شوند و می توانند بیماری را منتقل کنند من از مردم خواهش می کنم رفت و آمدها را به حداقل برسانند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید