بازار ارز و سکه در پایان نیمروز

پیش بینی قیمت دلار و سکه از مذاکرات وین

کدخبر: ۴۰۶۵۴۰
قیمت سکه و دلار در شروع معاملات روز شنبه نسبت به روز گذشته کاهش یافت. کارشناسان انتشار اخبار مربوط به احتمال شکل‌گیری تفاهمی جدید در مذاکرات هسته‌ای را علت افت قیمت‌ها می‌دانند، با این وجود محتمل است که قیمت سکه با رشد طلای جهانی دوباره وارد روند صعودی شود.
پیش بینی قیمت دلار و سکه از مذاکرات وین

به گزارش اقتصاد نیوز، در روزی تعطیلی بازار طلای جهانی، سکه بازار داخل کار خود را با روند کاهشی آغاز کرد. قیمت ابتدایی سکه نسبت به قیمت ابتدایی روز گذشته 230 هزار تومان کاهش یافت و روی رقم 10 میلیون و 450 هزار تومان قرار گرفته بداشتیافته و 24 هزار و 630 تومان اعلام شد.

کارشناسان اظهارات رئیس تیم مذاکرات هسته‎‌ای در مورد "شکل‌گیری تفاهمی جدید"  را عامل کاهش قیمت سکه و دلار می‌دانند، با این وجود احتمال دارد به دلیل کوچک شدن حباب سکه و امید به رشد طلای جهانی در روزهای آتی، قیمت سکه دوباره رشد کند.

سکه کار خود را چگونه شروع کرد؟

قیمت سکه در شروع معاملات روز یکشنبه نسبت به قیمت بسته شده دیروز 150 هزار تومان و نسبت به قیمت ابتدایی روز شنبه 230 هزار تومان کاهش یافته بود. بر این اساس قیمت سکه امامی از صبح شنبه تا صبح یکشنبه 2 درصد بازدهی نزولی به ثبت رساند. قیمت سکه در ادامه نیز کاهش یافت و معاملات نیمه اول روز را با قیمت 10 میلیون و 380 هزار تومان و با کاهش 220 هزار تومانی نسبت به قیمت انتهایی دیروز به پایان رساند.

قیمت ابتدایی نیم‌سکه نسبت به روز گذشته 100 هزار تومان کاهش یافته و روی رقم 6 میلیون و 200 هزار تومان قرار گرفته بود. ربع سکه نیز با ثبت کاهش 50 هزار تومانی نسبت به شروع معاملات شنبه روی رقم 3 میلیون و 900 هزار تومان کار خود را شروع کرد.

دلار چگونه با سکه همراهی کرد؟

بازار سکه در انتظار سیگنال دلار بود، اما قیمت دلار نسبتا دیر بیرون آمد. قیمت ابتدایی دلار و یورو در بازار متشکل نیز  باز هم تغییرات منفی را به ثبت رساند. قیمت‌هایی که از مبادلات دلار در بازار آتی بیرون آمدند، نسبت به دلار نقدی روز گذشته پایین‌تر بود و انتظار می‌رفت قیمت دلار بازار آزاد نیز کاهش یابد. همین اتفاق نیز افتاد. دلار بازار آزاد کار خود را با کاهش 140 تومانی نسبت به روز گذشته آغاز کرد. اولین قیمت دلار در معاملات روز یکشنبه 24 هزار و 630 تومان بود که در ادامه معاملات باز هم کاهش یافت و معاملات نیمه اول روز را روی 24 هزار و 440 تومان به پایان رساند.

کاهش قیمت درهم

اولین قیمت بیرون آمده از درهم امارات با کاهش 60 تومانی نسبت به روز گذشته 6 هزار و 800 تومان بود. بر این اساس نرخ دلار با تبدل درهم 24 هزار و 976 تومان بدست می‌آید. این رقم با نرخ دلار در ابتدای معاملات 346 تومان اختلاف داشت. اختلاف نرخ دلار بازار و نرخ دلار با استفاده از تبدیل درهم در روز گذشته 427 تومان به دست آمده بود. بر این اساس این اختلاف حدود 81 تومان کاهش یافت. کم شدن اختلاف بین این دو در شروع معاملات، به واسطه افت قیمت درهم اتفاق افتاد.

علت افت قیمت سکه و دلار چه بود؟

بازار طلای جهانی در روز یکشنبه تعطیل بود و قیمت جهانی طلا تغییری ثبت نکرده بود و پیش از آن نیز روند صعودی را دنبال می‌کرد. بر این اساس افت قیمت طلا در بازار داخل تحت تاثیر عامل دیگری بوده است. کارشناسان اقتصادی افزایش امیدواری‌ها در نتیجه انتشار اخبار مربوط به مذاکرات وین را عامل اصلی افت طلا در بازار داخل می‌دانند. فاکتور نااطمینانی که در نتیجه افزایش تنش و حادثه نطنز در بازار طلا ظاهر شده و رشد فلز زرد رنگ را موجب شده بود، با صحب‌های رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای مبنی بر "شکل‌گیری تفاهمی جدید" کاهش یافت و افت قیمت طلا در بازار داخل را موجب شد.

این رویداد احتمالا در ادامه روند نزولی دلار نیز تاثیر گذار بوده است. در کاهش قیمت دلار، کاهش قیمت درهم و ادامه روند کاهشی دلار بازار متشکل نیز ممکن است تاثیرگذار بوده باشند.

حباب قیمت سکه

با تغییرات قیمتی که در شروع معاملات روز یکشنبه اتفاق افتاده بود، قیمت واقعی سکه 10 میلیون و 298 هزار تومان به دست می‌آید، این رقم با قیمت سکه بازار داخل 122 هزار تومان معادل 1.2 درصد اختلاف داشت. اندازه حباب سکه در شروع معاملات روز شنبه در حدود 2.5 درصد بود. بر این اساس با تغییرات اتفاق افتاده اندازه حباب سکه در شروع معاملات روز یکشنبه نسبت به روز پیش از آن تقریبا نصف شده بود. ممکن است کوچک شدن اندازه حباب سکه تا این اندازه، یک عامل افزایش قیمت آن در روزهای آتی باشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید