حبابی که سکه را پایین نکشید

برندگان بزرگ معاملات دلار +نمودار

کدخبر: ۳۶۲۵۵۶
«رمز موفقیت در معاملات دلار، سرعت عمل بالا در تصمیم گیری است». معامله گران با تجربه، به کرات این جمله را به کم تجربه‌های بازار گوشزد می کنند و اعتقاد دارند، به سرعت باید با روند قیمت‌ها هماهنگ شد، در غیر این صورت بازار خیلی زود شما را تنبیه می کند.
برندگان بزرگ معاملات دلار +نمودار

 به گزارش اقتصادنیوز روز یک شنبه تقریبا چنین اتفاقی در بازار رخ  داد؛ با تجربه های بازار خیلی زود خود را با جو سیاسی حاصل از تلاش آمریکا برای فعال شدن مکانیسم ماشه هماهنگ کردند و در موقعیت خرید قرار گرفتند. در مقابل بسیاری از معامله گران هم از نوسانات روز یک شنبه جا ماندند؛نتیجه افزایش خریدهای ابتدای روز، شکست کانال 27 هزار تومانی بود؛ تا ساعت 5 بعدازظهر محدوده 27 هزار و 400 تومانی نیز در بازار ارز رویت شد.

معامله گران با تجربه بازار، نگران حمله ارزی بازارساز هم بودند، در نتیجه احتیاط در خرید و گرفتن سود از این خریدها، تاکتیک دومی بود که در دستور کار خود قرار داده بودند. تاکتیک اول همان سرعت عمل در هماهنگی با روند بازار بود. آنچه افزایشی های بازار را جدا از اتفاقات سیاسی یاری می کرد، بالا رفتن نرخ حواله درهم بود که در همان ابتدای روز به بالای 7 هزار و 400 تومان رفت. عبور از این سطح، به معنای آن بود که دلار در بازار داخلی می تواند به بالای مرز 27 هزار تومانی برود. در کنار این، سکه تمام بهار آزادی هم در همان ساعات ابتدایی روز به بالای مرز 13 میلیون تومانی رفت. این در حالی بود که ارزش ذاتی فلز گرانبهای داخلی در حدود 12 میلیون و 500 هزار تومان بود. وجود این حباب در بازار سکه به معنای آن بود که سکه بازان قیمت های بالاتری را برای دلار انتظار می کشند. در ادامه روز حتی قیمت سکه به بالای 13 میلیون و 200 هزار تومان رشد کرد؛ عاملی که انتظارات افزایشی در بازار ارز را هم تقویت می کرد.

بازارساز و جسارت در کانال27

بازارساز ارزی سعی کرد با نزدیک کردن قیمت صرافی های بانکی به بازار آزاد تا حدی نوسانات قیمتی را مدیریت کند. یک شنبه صبح قیمت فروش دلار بر تابلوی صرافی‌های بانکی عدد 26 هزار و 750 تومان ثبت شد که 300 تومان بیشتر از روز شنبه بود. در ادامه روز، قیمت بر تابلوی این صرافی ها تا محدوده 27 هزار و 300 تومانی رشد کرد تا بازارساز  نشان دهد که تمایل دارد قیمت فروش خود را در نزدیکی بازار آزاد قرار دهد. این موضوع موجب می شد که زمینه هیچ آربیتراژ ارزی در بازار ایجاد نشود و بازارساز هم بتواند فروش های خود را از قیمت های بالا کلید بزند. بازارساز در صورتی که بتواند نوسانات روزهای اخیر را مدیریت کند، با کاهش التهابات سیاسی، توان تغییر جهت قیمت ها را خواهد داشت.

سکه طلایه‌دار بازدهی روز یک شنبه

بیشترین افزایش قیمتی در روز یک شنبه سهم سکه امامی بود که نزدیک به 400 هزار تومان رشد را به ثبت رساند و به محدوده 13 میلیون و 200 هزار تومانی رسید. رشد 2.8 درصدی فلز گرانبهای داخلی در حالی رخ داد که بازار جهانی طلا تعطیل بود و دلار هم تنها 1.8 درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند. در واقع امروز رشد سکه متناسب با طلا و دلار نبود و این موضوع حباب فلز گران بهای داخلی را گسترده تر کرد.

بدترین وضعیت بازدهی روز یک شنبه هم به بورس رسید که شاخص کل آن نزدیک به 3 درصد از ارزش خود را از دست داد.

  • جدول بهای سکه وارز 30 شهریور
  • نمودار بازدهی بازارها 30 شهریور
  • نمودار بهای درهم 30 شهریور 1390
  • نمودار بهای دلار 30 شهریور 1390
  • نمودار بهای سکه30 شهریور 1390
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید