نیم قرن با اقتصاد ایران؛28 تیر

مبنای سیاست بازرگانی ما، استقلال ممالک مستضعف جهان است!

کدخبر: ۵۸۶۵۱۴
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
مبنای سیاست بازرگانی ما، استقلال ممالک مستضعف جهان است!

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

28 تیر 1363؛ مبنای سیاست بازرگانی خارجی جمهوری اسلامی، استقلال سیاسی ممالک مستضعف جهان است

برادر خسروتاج، معاون بازرگانی خارجی وزارت بازرگانی با اشاره به اساس و مبنای سیاست بازرگانی خارجی کشور گفت: اهداف سیاسی جمهوری اسلامی ایران در رابطه با سیاست بازرگانی خارجی، تقویت و کمک به استقلال سیاسی ممالک مسلمان و مستضعف جهان و تحکیم و استقرار سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.

در مورد اهداف اقتصادی وی یادآور شد: پاسخگویی به مصارف درست جامعه تامین کمبودهای ناشی از تنگناهای تولیدی از بازارهای خارجی در جهت نیل به خودکفایی حقیقی، صدور کالاها و خدمات بازرگانی داخلی و تلاش در جهت رهایی از صدور محصولات تک تولیدی، کمک و حمایت اقتصادی به کشورهای مسلمان و مستضعف جهان و تشکیل بازار مشترک کشورهای اسلامی، تقویت بنیه مالی و ارزی کشور و رعایت توازن بین صادرات کالاهای نفتی و غیرنفتی، جذب تکنولوژی لازم و مناسب با شرایط و اوضاع کنونی ایران و همچنین سعی در استفاده از خدمات بازرگانی ملل مسلمان در رابطه با بازرگانی خارجی موردنظر است.

معاون بازرگانی خارجی وزارت بازرگانی سپس به علت عدم برخورد یکسان با متقاضیان در زمینه واردات کالا در کشور پرداخت و گفت: لایحه چگونگی اجرای امر بازرگانی خارجی بیش از سه سال است که مطرح بوده و در حال حاضر هم سرنوشت آن روشن نیست.

در حالی که اگر اهداف این لایحه مشخص و روشن گردد، می تواند به روابط بازرگانی خارجی و تهیه و تعیین ضوابط لازم جهت اجرای قانون شکل مطلوب بدهد.

ولی متاسفانه در حال حاضر این وزارتخانه فاقد ضوابط می‌باشد و تا مادامی که این لایحه به تصویب نهایی نرسد، مشکلات موجود فقط به‌صورت مقطعی قابل‌حل خواهد بود، نه به‌طور دائمی.

خسروتاج در پاسخ به این سوال که کمیته کاهش واردات کالا  از آلمان تاکنون چه اقداماتی در زمینه روابط اقتصادی ایران با آلمان تاکنون چه اقداماتی در زمینه روابط اقتصادی ایران با آلمان و ژاپن انجام نداده است، گفت: وزارت بازرگانی ضمن اعتماد به لزوم هماهنگی بین روابط بازرگانی و سیاسی ایران و سایر کشورها، معتقد است چنانچه این کشورها با ما دارای روابط سیاسی دوستانه و خوبی باشند، هدف ما توسعه روابط در همه زمینه‌ها ازجمله روابط بازرگانی با آنها است.

28 تیر 1373؛ حداقل حقوق کارکنان مشاغل دولتی، 117 هزار ریال

از ابتدای امسال حداقل حقوق کارمندان شاغل دولت از 98 هزار و 200 ریال به 117 هزار ریال افزایش یافته است.

براساس این گزارش، افزایش حقوق کارمندان دولت بنا به پیشنهاد سازمان امور اداری و استخدامی کشور و در جلسه گذشته هیات وزیران تصویب شده است.

هیات وزیران همچنین افزایش حقوق بازنشستگان، از کارافتادگان و وراث وظیفه‌بگیر دولت را به میزان 117 هزار ریال تصویب کرد.

28 تیر 1383؛ استراتژی صنعت خودرو در دست تدوین است

قائم‌مقام معاون برنامه‌ریزی، توسعه و فناوری وزارت صنایع و معادن گفت: در استراتژی صنعت خودروی کشور هر دو بحث طراحی داخلی خودرو و مشارکت با شرکت‌های خارجی برای دستیابی به بازارهای جهانی هدف قرار گرفته است.

رضا اشرف سمنانی با اشاره به اینکه تدوین استراتژی صنعت خودرو از یک سال پیش در وزارت صنایع و معادن آغاز شده است، گفت: حتی در بعد تکنولوژی، طرح‌های جامع تکنولوژی در صنعت خودرو از دو سال پیش در وزارت صنایع و معادن مطرح شده بود که سه گروه شامل مشاورین خارجی، گروه تدوین استراتژی و گروه مطالعات تکنولوژی بحث و بررسی در این مورد را آغاز کرده بودند که بسیاری از نتایج به‌دست آمده در این تحقیقات در شرکت‌های خودروسازی مورداستفاده قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: استراتژی صنعت خودرو ظرف کمتر از دو ماه آینده نهایی می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی