نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 4 مهر

سرمایه‌گذاری 4 میلیارد دلاری رپسول و شل در صنعت نفت ایران!

کدخبر: ۶۰۰۰۷۴
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
سرمایه‌گذاری 4 میلیارد دلاری رپسول و شل در صنعت نفت ایران!

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

4 مهر  1353؛ آمریکا درصدد جنگ با کشورهای صاحب نفت نیست

جیمز شلزینگر، وزیر دفاع آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که دولت متبوع وی می‌کوشد از طریق مذاکرات دوستانه راه‌حلی برای مسائل بی‌ثباتی اقتصادی که بر اثر بحران نفتی در کشورهای مختلف به وجود آمده است، پیدا کند.

وی گفت: آمریکا به هیچ وجه درصدد جنگ یا مداخله نظامی علیه کشورهای نفت‌خیز نیست.

سخنگویان کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا نیز کوشیدند تا وجود هرگونه روحیه خصمانه علیه کشورهای نفت‌خیز را منکر شوند. سخنگویان مذکور گفتند آمریکا مایل است که بحران را از طریق مذاکرات حل کند.

جرالد فورد، رئیس‌جمهور نیز دیروز بار دیگر تاکید کرد که گرانی قیمت نفت ثبات اقتصادهای تمام ممالک را تهدید می‌کند. در یک هفته اخیر این سومین باری است که رئیس‌جمهور آمریکا علنا درباره مسائل نفتی و گرانی نفت سخن گفته است.

فورد در مراسم استقبال از جیووانی لئونه، رئیس‌جمهور ایتالیا در واشنگتن گفت: دشواری‌هایی که در راه مبارزه با تورم و دسترسی به منابع انرژی با قیمت‌های عادلانه در برابر کشورهای مصرف‌کننده نفت قرار گرفته است، ثبات اقتصادی این ممالک را به خطر انداخته است.

ژیسکار دستن، رئیس‌جمهوری فرانسه اعلام کرد که دوران توسعه وحشی و عاری از قید و بند اقتصادی در جهان به سر رسیده است و اکنون باید انتظار کشید تا عصر و سبک تازه‌ای در توسعه اقتصادی آغاز شود.

دستن که در مهمانی ناهاری با شرکت وزیران کابینه‌اش سخنرانی می‌کرد، گفت: انرژی نادر و کمیاب و گران خواهد شد و این وضع تا مدتی طولانی به درازا خواهد کشید.

بگذارید دچار توهم نشویم و خود را گول نزنیم و ما قدم به دوران تازه‌ای نهاده‌ایم که در آن شیوه‌های رشد اقتصادی با آنچه که در گذشته بوده است، سراپا فرق دارد.

کمپانی پارامونت در واکنش به گرانی نفت به ایران فیلم نمی‌دهد

کمپانی فیلمبرداری پارامونت اعلام کرد که از 16 سپتامبر (25 شهریور) ارسال فیلم‌های ساخت کارخانه خود را به ایران تحریم کرده است.

کمپانی پارامونت می‌گوید، چشم در برابر چشم و دندان در برابر دندان. ایرانی‌ها اگر فیلم آمریکایی می‌خواهند، باید قیمت فیلم‌های ما را نیز افزایش دهند، همان طور که خود، قیمت نفت‌شان را در پنج سال گذشته افزایش داده‌اند.

کمپانی پارامونت ادعا کرده است، قیمت فیلم‌های آمریکایی در ایران، به همان نسبت ارزانی نفت در پنج سال گذشته است و از 10 سال پیش تاکنون تغییری نیافته است؛ بنابراین انصاف حکم می‌کند که قیمت فیلم‌های آمریکایی هم 400 درصد یعنی به همان نسبتی که اوپک ظرف پنج سال اخیر قیمت نفت را بالا برده است، افزایش یابد.

بررسی پرداخت یک میلیارد دلار وام ایران به بانک جهانی

ایران پیرمون جزئیات بازپرداخت وام‌های دریافتی با بانک جهانی مذاکره می‌کند.

هوشنگ انصاری، وزیر امور اقتصادی و دارایی در راس یک هیات مهم اقتصادی و بانکی صبح امروز برای شرکت در مجمع سالانه بانک بین‌المللی ترمیم و توسعه و موسسات وابسته به آن و همچنین صندوق بین‌المللی پول به واشنگتن رفت.

در محافل اقتصادی سفر این هیات با اهمیت تلقی شد و گفته شد: به احتمال قوی هوشنگ انصاری در این فرصت پیرامون جزئیات بازپرداخت وام‌های دریافتی از بانک جهانی و نحوه پرداخت یک میلیارد دلار وام ایران به این بانک مذاکراتی انجام خواهد داد.

بانک جهانی از اول سال جاری مسیحی تاکنون 200 میلیون دلار از ایران وام دریافت کرده است.

مهلت دو ماهه تمام شد و گرانفروشی ادامه دارد

اجلاس عمومی بازرسان کمیته ملی حمایت از مصرف‌کننده به ریاست سناتور صفاری تشکیل شد.

خانم دکتر حجازی، استاد دانشگاه تهران و رئیس کمیته بازرسی گزارشی از کنترل و بازرسی واحدهای صنفی در دو ماه مهلت اتاق اصناف (مرداد و شهریور) داد و گفت: با وجودی که صنوف مختلف از حمایت شاهانه برخوردار شده و مهلت تقلیل و تعدیل و تثبیت نرخ کالاها به دو ماه افزایش یافت، متاسفانه کاهش قیمت‌ها نادر و اگر در مواردی عنوان شده، روی کالاهای خارج از فصل مثل پارچه‌ها تابستانی است و یا بعضی از پارچه‌های زمستانی به میزان بسیار محدود که به طور کلی تاثیری در مقابل هزینه زندگی مصرف‌کننده نداشته است.

خانم حجازی افزود: گزارش بازرسی‌ها و نمونه‌های مختلفی که در دبیرخانه موجود است نشان می‌دهد، بازار سیاه برنج که قبل از عرضه برنج نو و همچنین قبل از ورود برنج پاکستانی به وجود آمده، همچنان ادامه دارد.

4 مهر 1373؛ 80 درصد قطعات پیکان در داخل تولید می شود

ازسوی روابط عمومی وزارت صنایع سنگین اصلاحیه‌ای در مورد سخنان وزیر صنایع سنگین که عنوان کرده بود تمامی قطعات پیکان در داخل تولید می‌شود، به این شرح انتشار یافت.

عمده قطعات پیکان در داخل کشور ساخته می‌شود به جز تعداد اندکی از قطعات که صرفه اقتصادی نداشته و یا امکانات سرمایه گذاری‌های محدود اجازه نمی دهد که ساخت داخل شود، در این توضیح اضافه شده که از نظر ارزشی در حال حاضر بیش از 80 درصد قطعات پیکان در داخل ساخته می شود.

طرح‌های توسعه میادین نفت و گاز توسط متخصصان داخلی اجرا می‌شود

به دنبال عدم توانایی شرکت‌های خارجی در تامین مالی قرارداد مربوط به پروژه توسعه حوزه گاز «پارس جنوبی» و براساس سیاست جدید شرکت ملی نفت ایران، از این پس پروژه‌های عمده و بزرگ صنعتی در زمینه توسعه میادین نفت و گاز کشور به وسیله شرکت مهندسی و توسعه نفت اجرا می‌شود.

مهندس سیدمصطفی خویی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ضمن اعلام این مطلب افزود: شرکت مهندسی و توسعه نفت در مردادماه سال جاری تاسیس شد و کار خود را با پروژه توسعه میدان گاز پارس جنوبی که از مهم‌ترین و حساس‌ترین پروژه‌های کشور است، شروع کرد.

بخش‌هایی از این پروژه با انعقاد یک قرارداد 1.7 میلیارد دلاری قبلا به کنسرسیومی متشکل از چهار شرکت روسی، ژاپنی و ایتالیایی واگذار شده بود.

این کنسرسیوم نتوانست قرارداد مورد بحث را تامین مالی کند.

وی با بیان اینکه هزینه اجرای مرحله اول پروژه توسعه میدان گاز پارس جنوبی 900 میلیون دلار برآورد شده است، گفت: از آنجا که این پروژه با هزینه بسیار کمتر از آنچه خارجی درخواست کردند انجام می‌شود، فضای بسیار گسترده‌ای برای فعالیت کارشناسان، متخصصان و سازندگان داخلی فراهم می‌آورد.

4 مهر 1383؛ سرمایه‌گذاری 4 میلیارد دلاری دو شرکت خارجی در صنعت نفت ایران

شرکت اسپانیایی «رپسول» و شرکت فراملیتی شل قراردادی به ارزش چهار میلیارد دلار با شرکت ملی نفت و گاز جمهوری اسلامی برای اکتشاف، استخراج و فروش گاز به امضا رساندند.

بر پایه این قرارداد، این دو شرکت اروپایی از سال 2010 میلیادی سالیانه 7 میلیون تن گاز طبیعی را استخراج و روانه بازارهای بین‌المللی خواهند ساخت.

سخنگوی رپسول گفت: ما از هم‌اکنون برای فروش گاز طبیعی این منطقه بازاریابی کرده و کشورهایی چون هند و چین در آسیا، اسپانیا، بریتانیا و ایتالیا در اروپا مایل به خریداری آن هستند.

بر پایه این قرارداد، شل و رپسول مخارج اکتشاف و استخراج گاز طبیعی در آب‌های ایرانی خلیج فارس را عهده‌دار خواهند شد و با سیستم «پی‌بک» یا فروش گاز در بازارهای جهانی، هزینه‌های متقبل‌شده را بازخواهند گرفت.

در هفته‌های آینده دو شرکت برای اجرای این قرارداد به ثبت خواهند رسید که اولی با سرمایه‌ای برابر با 1.5 میلیارد دلار در زمینه اکتشاف و استخراج گاز فعالیت خواهد داشت؛ درحالیکه دیگری در آینده انتقال گاز به بازارهای اروپایی و آسیایی و فروش آن را به عهده خواهد گرفت. سرمایه شرکت دوم برابر با 2.5 میلیارد دلار خواهد بود.

شرکت ملی نفت و گاز ایران 50 درصد از سهام این دو شرکت را در اختیار خواهد داشت؛ درحالیکه سهم رپسول و شل 25 درصد خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید