توزیع برابر‌فشار قیمت‌ها بر دهک‌های هزینه‌ای‌کشور

منطقه پرفشار تورم برای کم پول‌ها

کدخبر: ۴۳۰۰۶۶
تورم غیر خوراکی تیرماه برای پولدارها 16.4 واحد درصد بیشتر از کم درآمدها بوده است. این در حالی است که دهک اول در بخش خوراکی تورمی 56 درصدی داشته است. به عبارت دیگر پولدارتر ها درخرید غیرخوراکی و کم درآمدها در خوراکی ها افزایش قیمت بیشتری را حس کرده اند.
منطقه پرفشار تورم برای کم پول‌ها

به گزارش اقتصادنیوز، کارنامه قیمت ها در ده گروه هزینه ای کشور توسط مرکز آمار منتشر شد. این اطلاعیه حاوی چهار نکته مهم در خصوص تورم دهک ها بوده است. مهمترین اتفاق افزایش قیمتی است که در میان همه دهک ها به یک اندازه توزیع شده است.

نخست: رشد بالای 50 درصدی تورم نقطه ای در بخش خوراکی ها 

به طور کلی جامعه را می توان براساس هزینه و درآمدشان در کشور به 10 قسمت مجزا تقسیم بندی کرد. گروه های بالاتر درآمد یا هزینه بالاتر و گروه های پایینی عایدی یا پرداخت کمتری دارند. بنابراین طبقه ثروتمند در دهک های نهم و دهم و طبقات کم درآمد در گروه‌های پایینی قرار می گیرند.

بررسی آمار تورم نقطه ای دهکها در تیر ماه سال جاری نشان می دهد در بخش خوراکی ها قیمت ها در تیر ماه بیش از 50 درصد نسبت به موقعیت مشابه خود در سال گذشته رشد داشته اند.

در همین راستا تورم نقطه ای دهک دوم جامعه با 56.7 درصد بالاترین رکورد را درمیان سایر دهک ها در این ماه داشته است. در مقابل دهک دهم با 51.9 درصد کمترین افزایش قیمت در بخش خوراکی ها را در میان دهک های ده گانه کشور تجربه کرده است. اما در نهایت فاصله بیشترین و کمترین تورم خوراکی در دهک ها تنها 4.8 واحد درصد بوده است. 

تورم

دوم: سیر صعودی تورم غیر خوراکی در دهک ها

در بخش غیر خوارکی روند رشد قیمتها عکس تورم خوراکی بوده است. به این معنا که برای دهک های بالاتر تورم ثبت شده در بخش غیر خوراکی ها بیشتر بوده است. برای مثال تورم غیر خوراکی در دهک اول جامعه معادل با 32.8 درصد بوده که کمترین میزان در این مقایسه بوده و رشد قیمت ها در این گروه مصرفی در دهک دهم برابر با 49.4 درصد بوده که بیشترین تورم غیر خوراکی در میان سایرین به حساب می آید.

درنهایت فاصله کمترین و بیشترین رقم درج شده در تورم گروه های غیر خوراکی معادل با 16.6 واحد درصد بوده است. که تقریبا 4 برابر اختلاف تورم در بخش خوراکی هاست. 

سوم:اثر پذیری تورم کل از غیر خوراکی ها

در روند تورم کل منتشر شده در مرکز آمار از دهک های هزینه ای کشور مشاهده می شود دهک دهم بیشترین تورم نقطه ای را در این ماه در مقایسه با سایر دهکها لمس کرده است. این رقم معادل با 49.9 درصد بود است. دهک های دیگر تقریبا در سطحی همتراز با یکدیگر قرار داشته و از دهک دهم حداقل 5 واحد درصد کمترند.

 مقایسه تورم غیر خوراکی ها با تورم کل نشان از ردپای این گروه مصرفی در رشد کل قیمت ها داشته است. به عبارت دیگر افزایش تورم در کالاهای غیر خوراکی در این ماه منجر به آن شده پولدارتر ها تورم ببیشتری را در نخستین روزهای گرم تابستان نسبت به کم درآمدها تجربه کنند.

چهارم: سبد بیشتر؛ تورم بالاتر

به طورکلی وزن کالاهای غیر خوراکی در سبد مصرفی دهک های بالاتر بسیار بیشتر از دهک های پایینی است. تورم تیر ماه نشان می دهد طبقات ثروتمند تر در اولین ماه تابستان بیشترین تورم را در کروه غیر خوراکی به نسبت دیگر دهک ها احساس کرده اند. از سوی دیگر تورم 32.8 درصدی کالاهی غیر خوراکی برای طبقات پایین درآمدی در ایران اثر چندانی بر کاهش تورم تجربه شده در  دهک اول نگذاشته است. آنچه در سبد مصرفی این دسته وزن بیشتری دارد کالاهای غیر خوراکی است.

آمار تورم به تفکیک گروه های اصلی نشان داد تورم خوراکی ها در دهک های ابتدایی رشد قیمت بیشتری را رقم زده است به عبارت دیگر توزیع رشد قیمتها در دهک های جامعه به نحوی بوده که در هر دهک آنچه مصرف بیشتری داشته رشد قیمت بیشتری را هم به ثبت رسانده است. بنابرابن می توان گفت در لمس تورم، تمام دهک ها تقریبا در یک سطح قرار گرفته اند و به هر دهک به تناسب مصرفش تقریبا فشاری بالا و برابر وارد می شود.

تورم

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید