بررسی نرخ سود بازارهای مالی در هفته سوم اسفند

رکوردزنی‌های بی سابقه سه بازار در پایان سال

کدخبر: ۵۶۰۴۹۲
نرخ سود در سه بازار مهم هفته منتهی به 17 اسفند ماه، سه رکورد را رقم زده اند. در مهم ترین آن‌ها نرخ بهره بین بانکی برای سومین هفته متوالی به رکورد خود در بازه هفت ساله رسیده است. موضوعی که بیشتر در نتیجه سیاست های اخیر بانک مرکزی در این مقاطع است.
رکوردزنی‌های بی سابقه سه بازار در پایان سال

به گزارش اقتصادنیوز، در یک هفته مانده به پایان سال جاری، نرخ سود بازارهای مالی به رکوردهای بی سابقه رسیده است. عمده علت برگزاری این بازارها در هر هفته به نوعی کنترل تورم است. بررسی های آماری از دادوستد این معاملات در هفته های جاری نشان می دهد نرخ سود در بازار اولیه به رکورد مهمی رسیده است.

نرخ سود اوراق بدهی دولتی در کانال 26 درصد

در هفته سوم اسفند ماه سال جاری، اوراق بدهی دولتی فروخته شده در بازار اولیه برابر با 550 میلیارد تومان بوده است. طبق اطلاعات بانک مرکزی مرحله چهل و دوم از حراج اوراق بدهی دولتی در دومرحله برگزار شده و هفته سوم اسفند ماه نخستین مرحله این حراج را در بر داشته است.

در این بازار عموما دو دسته مشتری، خریدار اوراق از دولت هستند. بانک ها و فعالان بازار سرمایه که هر کدام مطابق با دارایی های خود و نرخ سود و تاریخ سررسید اوراق عرضه شده دولتی در این معاملات مشارکت می کنند.

در همین رابطه در هفته اخیر، تنها اراد 120 فروخته شده که نرخ سود آن در صدر هفته های برگزاری بازار اولیه قرار داشته است. این اوراق که تاریخ سررسید آن سه ساله است در این هفته با نرخ سودی معادل با 26.17 درصد فروخته شده و از هفته قبل بالاتر آمد.

باوجود عدم خرید بانک ها در این هفته اما این دسته از مشتریان عموما از مهم ترین خریداران اوراق شمرده می شوند. بانک ها با خرید اوراق دولتی می تواننذ در بازار باز به استقراض از بانک مرکزی بپردازند.

نرخ سود

بالاترین سطح نرخ سود در بازار باز

در بازار باز معاملات میان بانک ها و بانک مرکزی با نرخ سود معلومی انجام می شود که بانک مرکزی تعیین کننده آن است. این نرخ را بانک مرکزی براساس سیاست های کلان خود تعیین کرده و با این هدف هزینه استقراض بانک ها را در بازار باز معلوم می کند. در همین رابطه این نهاد در هفته اخیر، نرخ سود را به رکورد 23.6 درصد رسانده که در تاریخچه برگزاری بازار باز در کشور سابقه نداشته است.

این عمل موجب شد تا تزریق پول در بازار باز نیز کاهشی شده و در نهایت پس از یک ماه این رقم  از 130 همت به 80 همت تنزل پیدا کند. رشد نرخ سود بازار باز در این هفته در ادامه اثری افزایشی را بر نرخ بهره بین بانکی گذاشت.

رکوردزنی نرخ بهره بین بانکی در هفت سال اخیر

در هفته اخیر، نرخ بهره بین بانکی به رکورد هفت ساله رسید. نرخ بهره بین بانکی در کشور از مهمترین شاخص هایی است که در هر مقطع قیمت پول در آن زمان شمرده می شود. اگر نرخ بهره بین بانکی صعودی شود به باور برخی احتمال رشد تورم در کشور کمتر خواهد شد.

در همین رابطه درهفته اخیر، نرخ بهره بین بانکی برابر با 23.14 درصد بوده و برای سومین هفته متوالی رکورد هفت ساله زده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید