بسته خبری 7 اردیبهشت 1400

جلسه مهم امروز مجلس برای بورس

کدخبر: ۴۰۸۴۱۱
​اقتصادنیوز: امروز سه شنبه دور بعدی (سوم) مذاکرات وین درحالی برگزار میشود که وزیر امورخارجه دیروز به بغداد رفته بود و البته همچنان حواشی مربوط به انتشار فایل صوتی ظریف ادامه دارد.
جلسه مهم امروز مجلس برای بورس

به گزارش اقتصادنیوز، امروز در مجلس با حضور رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد جلسه مهمی با محور بورس برگزار میشود. محسن علیزاده، عضو ناظر در شورای عالی بورس و اوراق بهادار اظهار کرده: تخفیف در نرخ خوراک که در حال پیگیری است، امید بسیاری در بازار سهام ایجاد می کند و وضعیت صنایع شرکت هایی را  که لیدر بازار هستند، به سمت و سوی مثبت سوق خواهد داد.

اخبار کلان 7 اردیبهشت 1400

به گزارش اقتصادنیوز، از امروز دور سوم مذاکرات وین درباره احیای برجام آغاز میشود. هیات ایرانی دیروز عازم وین شده بود و ظریف هم پس از حواشی مربوط به انتشار فایل صوتی 3 ساعته با سعید لیلاز، به بغداد رفت. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین در توییتی نوشت:  نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام در تاریخ ۲۷ آوریل (سه‌شنبه؛ امروز 6 اردیبهشت) در وین برگزار میشود. شرکت‌کنندگان از جمله در قالب سه کارگروه درخصوص احیای توافق هسته‌ای گفت‌وگو خواهند کرد. طولانی‌تر بودن دور جدید مذاکرات نسبت به مذاکرات پیشین منتفی نیست.

در اخبار دیگری، درحالی با شرایط فعلی کرونا، زمزمه تعویق دوباره جلسه مجمع تشخیص مصلحت درباره FATF به گوش می‌رسد که هنوز معلوم نیست سرنوشت این لوایح به کجا میرسد.  یک سناریو از داخل مجمع اعتقاد دارد که باید منتظر تعیین تکلیف احیای برجام و رفع تحریم ها بود و بعد به سراع تصویب این لوایح رفت.  یک سناریو دیگری در مجمع اساسا با این لوایح کاملا مخالفند و معتقدند که پیوستن به این لوایح، سیستم حکمرانی کشور و اهداف راهبردی نظام را با چالش مواجه میکند. سناریو سوم در مجمع که همراه به دولت گام بر می‌دارد، موافق پیوستن به لوایح FATF با لحاظ حق شروط ایران برای رفع دغدغه‌ها است. اکنون اما برخی میگویند سرنوشت و تصمیم گیری مجمع درباره لوایح  FATF با دولت بعدی پیوند خورد. یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این باره میگوید: برخی عقیده دارند تصویب لوایح بماند برای دولت بعد. حسین مظفر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام البته اصرار دارد: هروقت آمریکا و اروپا، بحث در مورد موشک و ... را کنار گذاشت، ما هم به FATF می‌پیوندیم.

امروز در مجلس با حضور رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد جلسه مهمی با محور بورس برگزار میشود. محسن علیزاده، عضو ناظر در شورای عالی بورس و اوراق بهادار اظهار کرده: تخفیف در نرخ خوراک که در حال پیگیری است، امید بسیاری در بازار سهام ایجاد می کند و وضعیت صنایع شرکت هایی را  که لیدر بازار هستند، به سمت و سوی مثبت سوق خواهد داد. موضوع تخفیف نرخ خوراک شرکتهای پالایشی، در جلسه امروز رئیس مجلس با وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی مطرح خواهد شد و احتمالا به جلسه شورای سران قوا خواهد رفت تا رسما تصویب و اجرایی گردد.

در همین حال عضو هیئت رئیسه مجلس از ارائه ۲۱ پیشنهاد به رئیس مجلس برای طرح و بررسی در جلسه شورای اقتصادی سران سه قوه خبر داد. حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیئت رئیسه مجلس در مورد تخصیص ردیف اعتباری برای بهبود وضعیت بورس توسط دولت نیز گفت: این مسئله نیازمند مصوبه مجلس است و باید دولت در این باره لایحه بدهد.

محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم درباره جلسه با مجلسی ها گفته است: در مورد نرخ تسعیر ارز نیز با رئیس کل بانک مرکزی مکاتبه کردیم که به محض دستیابی به نتیجه نهایی درخصوص آن اطلاع رسانی میشود.  علیزاده عضو ناظر شورای عالی بورس  در تشریح موضوعات مطرح شده در جلسه دوشنبه کمیسیون اقتصاد با بورسی‌ها گفت: یکی از موارد این بود که تخفیفی در نرخ خوراک شرکتهای پالایشی بگیریم؛ موضوع دیگر مالیات نقل و انتقال سهام که بلافاصله به حساب سازمان مالیاتی واریز می شود را در حساب جداگانه ای نگه داریم و بعد در صندوق حمایت از بازار  مورد استفاده قرار دهیم. ضمن اینکه پیگیری جدی برای واریز یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی نیز مورد بحث بود.

همچنین رییس هیئت عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه درباره واریز منابع صندوق توسعه ملی به بورس میگوید: صندوق توسعه ملی تنها 40 درصد از تعهدات خود در برابر صندوق توسعه بازار در سال 99 را اجرایی کرده و 60 درصد از تعهدات این صندوق هنوز عملی نشده است. در سال 99 حدود 2.5 هزار میلیارد تومان از سوی صندوق توسعه ملی و سازمان بورس به  صندوق تثبیت بازار تزریق و صرف خرید سهام شده است. در 5 ماه پایانی سال 99 ارزش معاملات صندوق تثبیت بازار به حدود 9 هزار میلیارد تومان رسیده است.

در اکوایران ببینید:رشد شاخص کل ادامه دار خواهد بود؟

در روز دوشنبه دو مصوبه و ابلاغیه هم اطلاع رسانی شد؛  بدین ترتیب نحوه بررسی روزانه معاملات اوراق تبعی با هدف حمایت از سهام و سهام پایه آن در «دستورالعمل معاملات اوراق اختیار فروش تبعی» تغییر کرد. همچنین رفع محدودیت دسترسی برای کدهای مسدودی مشتریان کارگزاری ها ابلاغ شد. البته ک اتفاق هم در بازار سهام دوشنبه افتاد و آن این بود که بعد از مدت ها، پیام ناظر بازار اعلام کرد: همه معاملات روز دوشنبه 6 اردیبهشت بورس و فرابورس به تایید ناظر بازار رسید.

اخبار صنایع 7 اردیبهشت 1400

در بخش صنایع سخنگوی صنعت برق از آغاز خرید برق صنایع بالای ۵ مگاوات از بورس انرژی و معاملات دوجانبه خبر داد. در بانک‌ها هم، بر اساس شنیده های نامه ای توسط کمیجانی قایم مقام بانک مرکزی به بانکها ارسال شده که الزام رعایت نرخ سودها یاداوری  شده است. به نظر می رسد با توجه به اعتراضات در مورد نرخ سود، بانک مرکزی هم در اجرای مصوبات جدی تر شده است و بر بانکها در این زمینه سخت خواهد گرفت. پیش‌تر محسن علیزاده، عضو ناظر در شورای عالی بورس و اوراق بهادار در مجلس به طور تلویحی گفته بود: بانک مرکزی پذیرفته که سود سپرده برای سپرده های بزرگ کمتر شود.

اخبار شرکت ها 7 اردیبهشت 1400

در خصوص اخبار شرکت‌ها، سازمان خصوصی سازی میخواهد 100 درصد سهام مجتمع صنایع چوب، فلز پلاستیک و الکترونیک سیماچوب متعلق به سازمان صداوسیما را به صورت یکجا از طریق بازار سوم فرابورس ایران با قیمت پایه هر سهم 16.700 میلیون تومان در روز چهارشنبه 5 خرداد به فروش برساند.

بانک شهر (#وشهر) برنده مزایده بخشی از سهام شرکت آب و برق کیش شد. نظر به مطالبات بانک شهر از تعاونی منحله (در حال تصفیه) ثامن الحجج ، این بانک در جلسه مزایده شصتم تعاونی اعتباری منحله ثامن الحجج در 14 اسفند سال گذشته، حضور یافت و برنده مزایده سهام عرضه شده شرکت آب و برق کیش (جزیره کیش بلوار ایران (سعدی) ردیف 6 روزنامه همشهری مورخ 1399/12/05) به ارزش پایه کارشناسی 1.5 هزار میلیارد تومان شد.

مبین وان کیش (#اوان) اعلام کرد: با توجه به برگزاری مزایده فروش ساختمان دفتر مرکزی در راستای تبدیل داراییهای شرکت به داراییهای مولد و واگذاری ساختمان (تهران خیابان مطهری خیابان میرعماد کوچه نهم پلاک هفت) به سرمایه گزاری مهرگان سرمایه پارس در سال 1399 ، با انجام مذاکرات صورت گرفته فی ما بین 2 طرف ، یک فقره قرارداد اجاره ساختمان برای سالهای 1399 و 1400 تنظیم شد. قرارداد از تاریخ یک اسفند سال 1399 تا 31 مرداد 1401 است  و بابت اجاره بها مبلغ ماهانه یک هزار تومان و ودیعه اجاره معادل 3.7 میلیارد تومان به موجر پرداخت میشود.

زنجیره تامین گروه صنعتی ایران خودرو (#خودرو) در سال ۱۳۹۹ توانست در حوزه خودکفایی و ساخت و تولید قالب و ابزار در مجموع ۲۹ میلیون دلار صرفه جویی ارزی را محقق کند. حدود ۱۶ میلیون دلار از ساخت داخل انجام شده، مربوط به قالب‌های قطعات مگاماژول بدنه و مکانیزم‌های خودرو بوده است.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید