پیش بینی هفتگی بازار سهام

بورس بازان منتظر شنبه/ پول های تازه نفس می آیند

کدخبر: ۴۱۲۲۷۵
اقتصادنیوز: بورس بازان هفته جاری را مثبت ارزیابی میکنند و امیدوارند از این هفته تغییرات جدیدی، روند بازار را تغییر دهد و بخشی از زیان ها و ضرر جبران شود.
بورس بازان منتظر شنبه/ پول های تازه نفس می آیند

به گزارش اقتصادنیوز، تحلیل ها مبنی بر تاثیر تصمیم سیاست‌گذار در برداشتن دامنه نوسان نامتقارن اکنون به بحث جدی فعالان بازار درآمده است؛ اغلب آنان امیدوارند از روز شنبه با برگشتن بازار به شرایط قبلی و دامنه نوسان متقارن، از نامتعادلی صف های عرضه و تقاضا  کاسته شود و بازار بتواند روزهای بهتری را تجربه کند. اگرچه استدلال فعالان بازار درباره تصمیم اخیر سیاستگذار پُربیراه نیست اما مسئله اصلی اینجاست که باید دید چقدر از سرمایه گذاران و پول های قبلی حاضر در بازار میخواهند دوباره به بازار بیایند. هر چند که اخبارمربوط به تزریق تدریجی 200 میلیون دلار (با دلار 20 هزار تومانی معادل 4 هزار میلیارد تومان)  در روزهای آینده میتواند به بازار امید دهد اما با توجه به بزرگ شدن بازار، تزریق نقدینگی هایی با این حجم نمیتواند در میان مدت یا بلندمدت وضعیت بورس را تغییر دهد.

قبلا هم بارها به این مسئله اشاره شده که تصمیم به تزریق پول به بازار یا ورود حجم عظیمی از پول به بازارها شاید در ظاهر تصمیم کارآمدی به نظر آید اما تجربه نشان میدهد دخالت ها نه تنها نمیتواند اوضاع را سامان دهد، بلکه در بلندمدت کژکارکرد هم باشد. زاویه بحث آنجاست که بورس به عنوان بازار هوشمند تنها نیازمند تنظیم‌گری (رگلاتوری) است و دولت باید در همین زمینه اقدامی انجام دهد و خود به خود پس از آن پول‌ها با قاعده هزینه - فایده و اصول ریسک – بازده، مسیر بهترین سرمایه گذاری را انتخاب میکنند.

در این میان اما بخش اصلی تنظیم‌گری فراموش شده، و سیاست‌گذار در قالب بسته‌های حمایتی تنها در فکر مرهمی بر زخم های سهامداران است. سیاست‌گذار مدعی است با ارایه بسته های حمایتی و تزریق پول به دنبال جبران کمبود نقدیمگی در بورس است، این در حالی است که به نظر هنوز سازوکار و منطق بورس به عنوان یک بازار هوشمند درک نشده است.

البته سیاست‌گذار در اعمال رفع محدودیت و تغییر قوانین و مقررات در بازار سرمایه در پی تغییرات جدی است که میتواند امیدوارکننده باشد؛ در تازه ترین نوع از این اتفاقات مثبت، تصمیم سازمان بورس و اوراق بهادار، دستورالعمل مجوز تاسیس و فعالیت کارگزاری ها منتشر شده تا فعالان بازار تا 31 اردیبهشت در این باره نظر نهایی خود را به سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کنند. 

رویدادهای هفته جاری را باید در چارچوب همان تصمیمات مربوط به اثرات دامنه نوسان، ورورد پول های جدید به بورس و البته تصمیمات سیاست گذار در جهت تقویت سمت تقاضا همسو با تحولات سیاسی و اقتصادی بیرون از بازار ارزیابی کرد.

بورس یک

عاملی که میتواند بازار را متعادل کند

امیر حسین واعظ | کارشناس بازار سرمایه

در معاملات روزچهارشنبه، شاخص‌کل بورس کمی بیش از 0.3 درصد افزایش یافت و در مقابل شاخص کل‌هم‌وزن در همین حدود کاهش یافت. به عبارت دیگر برخی نمادهای شاخص‌ساز همانند فارس، شبندر و شپنا به رشد دماسنج بازار کمک کردند اما کلیت بازار همچنان نسبت به تغییر روند بازار سوء‌ظن دارد.

تجربه‌های ابن چند ماه نشان داده است که هر رشد چنددرصدی بورس در ادامه با افت بیشتر  همراه شده است. در نتیجه طبیعی است که سبزپوشی نصفه و نیمه این روزهای بورس، فرصتی برای نقدشدن برخی از سهامداران تلقی شود.

از طرف دیگر دو مسئله باعث شد سهامداران با رویکرد محافظه‌کارانه‌تری  معاملات خود را پیگیری کنند. برخی احتمال میدادند روز شنبه به جهت عیدفطر، تعطیل باشد و در حالت کلی سهامداران از تعطیلی چند روزه بورس، استقبال نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند بخشی از پورتفوی خود را نقد کنند، اما این احتمال با توجه به تعطیلی عیدفطر در روز پنج شنبه و جمعه تایید نشد.

از سوی دیگر از روز شنبه دامنه نوسان و حجم مبنا تغییر می‌کند و واکنش بازار به این تغییرات مشخص نیست. احتمال دارد با توجه به تغییر حجم مبنا، برخی نمادهای کوچک‌تر، اصلاح قیمت سریع‌تری را تجربه کنند. خروج نقدینگی از سوی سهامداران حقیقی در معاملات آخرین روز کاری هفته می‌تواند تاییدی بر این ادعا باشد.

در نهایت چه با متقارن شدن دامنه نوسان، اصلاح قیمتی بیشتر و سریع‌تری در نمادهای کوچک‌تر بازار شاهد باشیم و چه روند این چند روز اخیر دنبال شود، در هر دو حال، افزایش ارزش معاملات خرد نشان‌دهنده ارتقای ضریب نقدشوندگی در بورس است و این مسئله می‌تواند در نهایت به متعادل شدن بازار کمک کند.

 

فقط ده سی سی آدرنالین برای کل بازار

ابراهیم جباری | کارشناس بازار سرمایه

زمانی که ما هیجان بالا تجربه می‌کنیم، به عنوان مثال در یک ترن هوایی و شهربازی هستیم، ترشح هورمون آدرنالین در بدن ما شدت می گیرد. در این هفته آدرنالین کمی در بدن سهامداران، بواسطه حرکت بازار ترشح گردید. اما این شوک کافی نیست.

در کمال تعجب، مسولان سازمان و شورای عالی بورس در قبال تصمیم غلط خود و وضع قانون دامنه نامتقارن، که غرامت سنگینی را بوجود آورد، حتی حاضر به یک عذرخواهی ساده نیز نشدند. و در یک شب دامنه را به حالت عادی برگرداندند و از روز شنبه نیز اجرایی خواهد شد.

از اولین روزهای وضع این قانون اشاره نمودیم که این قانون اشتباه است و غرامت زیادی را ایجاد خواهد نمود؛ حال پس از گذشت دو ماه و اندی از اجرای این قانون ،مسوولان امر به اصلاح آن پرداختند.

آنطور که مشخص است، اصلاح دامنه قرار است با تغییرات زیادی همراه شود. در روزهای منفی بازار عرض نمودیم که موج صعودی جدید شروع شده است، و با گذشت یک هفته ساعت تغییرات اساسی در بازار هستیم. به نظر با تغییر دامنه به حالت قبلی اخبار دیگری نیز منتشر خواهد شد.

از هفته جاری شاهد شروع نرم حرکت شاخص هم‌وزن خواهیم بود که صد البته به نفع بازار است و بازار انحصاری و شاخص سازان را تا حدودی تخت الشعاع قرار می‌دهد. اما کماکان باید دید که متقارن سازی دامنه، با چه اخباری همراه است. آیا آدرنالین بیشتری برای اهالی بازار آماده نموده اند‌؟

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید