سفیر روسیه در آمریکا:

به هیچ کشوری حمله نمی‌کنیم!

کدخبر: ۴۵۷۵۶۵
اقتصادنیوز: «آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در آمریکا روز شنبه گفت که روسیه هیچگاه نخست به کشوری حمله نخواهد کرد.
 به هیچ کشوری حمله نمی‌کنیم!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، سفیر روسیه در آمریکا روز شنبه گفت این کشور قصد ندارد به هیچ کشوری حمله کند.

«آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در آمریکا روز شنبه گفت که روسیه هیچگاه نخست به کشوری حمله نخواهد کرد.

وی که این سخنان را در جریان یک مصاحبه مطرح می‌کرد، گفت: «تمامی حملات درباره تهدید ادعایی روسیه علیه اوکراین، به طور مصنوعی توسط آمریکا و با هدف توجیه ناکامی‌های "ولودمیر زلنسکی" رئیس جمهور اوکراین ایجاد شده است».

آنتونوف افزود که روسیه بارها از آمریکا خواسته تا درباره طرح خود در خصوص کمک به ایجاد صلح در شرق اوکراین توضیح دهد.

این دیپلمات روس گفت که تا کنون، آمریکا تنها به توسعه مجموعه تجهیزات نظامی و تسلیحاتی که برای ارتش اوکراین تامین کرده، پرداخته است.

سفیر روسیه گفت واشنگتن اصرار دارد که تنها به ارسال تجهیزات دفاعی به اوکراین میپردازد اما از جمله تسلیحاتی که ارسال کرده، پرتاب کننده‌های موشک ضد زره «جاولین» است.

روز گذشته نیز «کارن دانفرید» دستیار وزیر خارجه آمریکا گفته بود که با مقام‌های اوکراینی درباره طرح ادعایی زلنسکی درباره کودتا علیه وی رایزنی کرده است.

دستیار وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره گزینه‌های موجود برای مقابله با اقدام احتمالی روسیه علیه اوکراین گفت: «همانطور که می‌توانید درک کنید، همه گزینه‌ها در (قبال روسیه) روی میز هستند».

«ینس استولتنبرگ» دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی نیز روز جمعه تهدید کرد در صورتی که روسیه از زور علیه اوکراین استفاده کند، با پیامدهای وخیمی مواجه خواهد شد.

استولتنبرگ از روسیه خواست در تصمیم خود برای تعطیلی دفاتر ناتو و اخراج دیپلمات‌های این پیمان از مسکو تجدید نظر کند.

وی مدعی شد که روسیه تجهیزات سنگین و نیروهای رزمی زیادی در نزدیکی مرز اوکراین مستقر کرده است.

در مقابل «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه گفت، اوکراین قصد دارد منطقه خودمختار «دونباس» را با زور تصاحب کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با اشاره به نگران کننده بودن اوضاع در مناطق شرق اوکراین گفت: «افراد خیره‌سر در رژیم کی‌یف ظاهراً احساس مصونیت کامل کرده و به راه‌حل نظامی برای حل بحران داخلی اوکراین تمایل دارند».

زاخاروا در ادامه گفت: «وضعیت در منطقه درگیری رو به وخامت است. اطلاعات بیشتر و بیشتری  از به کار گرفتن سلاح‌های ممنوع شده در توافق مینسک می‌رسد که از طرف ناتو به اوکراین داده شده‌اند».

پیش از این نیز مسکو به واشنگتن هشدار داده بود که تحویل تسلیحات مرگبار به اوکراین، امید برای رسیدن به صلح در دونباس را کمرنگ می‌کند.

دولت آمریکا به بهانه افزایش فعالیت‌های نظامی روسیه و تقویت قدرت تدافعی و رزمی اوکراین، اعلام کرده که کمک ۶۰ میلیون دلاری به این کشور ارائه می‌دهد.  یک مقام ارشد دولت آمریکا به خبرنگاران گفت که این کمک‌ها شامل سامانه‌های ضد خودروی زرهی «جاولین» و دیگر سامانه‌های تدافعی و رزمی خواهد بود.

ایالات متحده بعد از الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ و وقوع درگیری‌ها در منطقه خودمختار دونباس در شرق اوکراین، به بزرگترین تأمین‌کننده تسلیحات و تجهیزات نظامی برای کی‌یف تبدیل شده است.

چندی پیش «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین به سوالی درباره احتمال وقوع جنگ تمام عیار میان اوکراین و روسیه پاسخ داد: «فکر می‌کنم محتمل باشد». او با این حال وقوع چنین جنگی را «اشتباهی بزرگ» توصیف کرد.

«لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس نیز روز چهارشنبه در اظهاراتی مشابه گفت، حمله روسیه به اوکراین «اشتباهی بزرگ» خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید