نقش اسپانسرها درفوتبال ایران؛آماتوریا حرفه ایی

کدخبر: ۱۶۷۸۳۲
در شرایطی که بستر و شرایط برای درآمد زایی در فوتبال ایران مطلوب نیست باشگاه ها به ناچار به سمت انتخاب اسپانسرهای متعدد روی آورده تا بخشی از هزینه های خود را جبران کنند.اما این اسپانسر ها گاه معظلی برای فوتبال می شوند.
نقش اسپانسرها درفوتبال ایران؛آماتوریا حرفه ایی

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدرضا افتخاری در حالی از دلیل ممنوع المصاحبه بودن استقلالی ها طی یک سال گذشته در میکسدزون پس از دیدار با سپاهان پرده برداری کرد که مدتهاست فوتبال ایران به سمت حرفه ای شدن می رود اما همچنان معایبی وجود داردد. در همه دنیا تمام بازیکنان پس از مسابقات نه تنها می توانند که باید از میکسدزون عبور کنند و در صورت تمایل به گفتگو با رسانه ها و خبرنگاران بپردازند.  

در واقع فوتبال بدون رسانه در هیچ قانون و قاموسی نمی گنجد و این موضوع آنقدر مهم است که طبق قوانین فیفا مربیان و بعضا برخی بازیکنان پیش و پس از مسابقات باید در کنفرانس های خبری شرکت کنند و در غیر این صورت جریمه شامل حال آنها خواهد شد اما کدام اشکال وجود دارد که باشگاه های استقلال و پرسپولیس با اسپانسر های خود به مشکل برخورد کرده اند و هر مصاحبه می تواند به کسر ۵ درصد از قرارداد بازیکنان بیانجامد؟

اشکال در این رابطه نه از اسپانسر است و نه از مدیران عامل این دو تیم. اسپانسر میلیاردها پول می دهد و کلیه فضاهای تبلیغاتی را می خرد و هرگز اجازه نمی دهد که رقیب خودش در میکسدزون ورزشگاه ها درست پشت سر بازیکنان استقلال یا پرسپولیس و تراکتور سازی تبلیغ شوند.

با این وجود به دلیل آنکه فوتبال ایران تازه از مرحله آماتور به سمت حرفه ای شدن می رود و باشگاه ها خودشان میزبان نیستند و سازمان لیگ برتر ایران همچنان میکسد زون ورزشگاه های باشگاه ها را در اختیار دارد و تبلیغات خودش را روی آنها ثبت می کند و به این ترتیب  تناقض هایی به وجود می آید.

به عنوان مثال سازمان لیگ طبق عادت و عرف سال های گذشته، خودش اسپانسر دارد و یا سامانه ای اختصاصی. در واقع سازمان لیگ در ورزشگاه های اختصاصی استقلال و پرسپولیس که پول اجاره اش هم توسط این باشگاه ها پرداخت می شود تابلو تبلیغاتی نصب می کند که این موضوع با اسپانسرهای اختصاصی استقلال و پرسپولیس در تضاد است و بعضا برخی از اسپانسرهای سازمان لیگ  هم رقیب اسپانسر های باشگاه ها هستند.

در چنین شرایطی هم اسپانسر باشگاه ها حق دارد و هم خود باشگاه که اجازه ندهد بازیکنانش هر چیزی را تبلیغ کنند.آنچه مسلم است اینکه در مرحله گذر از آماتوریسم به مرحله حرفه ای هستیم و قاعدتا نمی توان بازیکنان تیم ها را از مصاحبه کردن منع کرد چرا که این موضوع با روح مردمی بودن و گستردگی و اثر گذاری فوتبال در میان عموم مردم در تضاد است و در نهایت هم بالاخره روزی می رسد که باشگاه ها با اعتماد به نفس کافی تبلیغات میکسد زون سازمان لیگ را از روی راهرو ها می کنند و تابلوهای تبلیغاتی خودشان را نصب می کنند تا به عنوان میزبان از محل مصاحبه بازیکنان هم درآمد زایی داشته باشند اما تا آن روز این بار کج جلو می رود و مدیران عامل و اسپانسر ها و بازیکنان و رسانه ها و مردم هر کدام به نوعی متضرر می شوند.

امکان ندارد کسی جز  خود باشگاه های منچستر یونایتد، رئال مادرید، بارسلونا و ... اجازه بدهند که در اولد ترافورد، سانتیاگو برنابئو، نیوکمپ و ... آگهی داشته باشد و بنر نصب کند. ورزشگاه ها کاملا اختصاصی و در ید باشگاه هاست.

این اتفاق روزی رخ می دهد اما تا آن روز مدیران عاملی که هم از اسپانسر پول می گیرند و هم از تبلیغات محیطی سازمان لیگ جرات بستن درها را روی سازمان لیگ، صدا و سیما و ... نخواهند داشت. باید دید در این تابستان و قبل از شروع لیگ برتر سال آینده این معضل حل خواهد شد یا طرفین با بیخیالی موجب تداوم ممنوع المصاحبه بودن بازیکنان و دور شدن مردم از تیم ها و باشگاه ها خواهند شد یا نه؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید