برای رشد مغزی نوزادان چه چیزی بخوریم؟

کدخبر: ۲۸۰۴۶۰
اقتصادنیوز: محققان بیمارستان Childrens National Health System واقع در بالتیمور با عکسبرداری از وضعیت سلامت نوزادان زودرس دریافتند، آن دسته از نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند مقدار بیشتری از متابولیت‌های موردنیاز برای رشد مغز را دریافت می‌کنند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بهداشت نیوز ، در این تحقیقات ساختار شیمیایی ماده سفید بخش جلویی نیمه راست مغز و مخچه نوزادانی که کمتر از 1500 گرم وزن داشته و در هفته سی و دوم بارداری یا زودتر متولد شده بودند، مورد بررسی قرار گرفت. محققان برای این منظور از شیوه طیف‌نگاری با تشدید مغناطیسی استفاده کردند که یک روش تصویربرداری غیرتهاجمی است. در این شیوه هر ماده شیمیایی دارای اثر طیفی منحصر به فردی است و محققان با ردگیری این اثر طیفی توانستند مقدار هریک از متابولیت‌ها را در  مغز نوزادان  اندازه‌گیری کنند.

به گزارش پایگاه خبری ساینس،در نتیجه این بررسی‌ها مشخص شد میزان ماده اینوزیتول که مولکولی شبیه به گلوکز است، در ماده سفید مغز نوزادانی که از  شیر مادر  تغذیه می‌کنند در مقایسه با سایرین بسیار بالاتر است. همچنین در این نوزادان میزان کراتین موجود در مخچه بیشتر از سایرین است.

علاوه بر این، محققان دریافتند تعداد روزهایی که نوزاد از شیر مادر تغذیه می‌کند با میزان افزایش کراتین و کولین که نوعی ماده مغذی محلول در آب است،‌ رابطه مستقیم دارد. این مواد متابولیت اثر مهمی بر رشد مغز نوزادان دارند. کراتین امکان بازیافت مولکول‌های ATP را فراهم می‌کند که واحد انرژی سلول‌ها محسوب می‌شوند. افزایش این ماده متابولیت موجب تغییرات سریع‌تر و بلوغ بیشتر سلول ها می‌شود. کولین نشانگری از تغییر غشای سلولی است و در زمان تولید سلول‌های جدید، میزان این ماده افزایش می‌یابد.
نتایج این تحقیقات در کنفرانس سالانه Pediatric Academic Societies ارائه شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید