اگر این نشانه را دارید دچار سکته مغز شده اید

کدخبر: ۲۸۳۸۲۴
اقتصادنیوز: فشارخون بالا یا پرفشاری خون علی‌رغم این که علائم خاصی ندارد، می‌تواند آسیبی مهم به قلب و عروق وارد کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بهداشت نیوز: با توجه به اهمیت کنترل فشارخون در حفظ سلامت و لزوم رعایت فاکتور‌های دخیل دربروز این بیماری برخی نکات روز ۱۷ ماه می‌مصادف با ۲۷ اردیبهشت ماه، روز جهانی کنترل فشار خون نامگذاری شده است.به علت اهمیت کنترل فشارخون در حفظ سلامت و لزوم رعایت فاکتور‌های دخیل دربروز این بیماری، روز ۱۷ ماه می‌مصادف با ۲۷ اردیبهشت ماه، روز جهانی کنترل فشار خون نامگذاری شده است.

در این راستا با مدیریت و برنامه ریزی‌های حوزه وزارت بهداشت و درمان از ۲۷ اردیبهشت ماه سال جاری لغایت ۱۵ تیر ماه سال ۹۸ با بسیج ملی کنترل فشار خون، سعی می‌شود ضمن آگاهی دادن عموم مختلف شهروندان، به ارزیابی، کنترل و پیشگیری از این بیماری مورد توجه قرار گیرد و افراد بالای ۳۰ سال واجد فشار خون بالا جهت درمان به سطوح درمانی معرفی شوند.

" فشارخون بالا " یا " پرفشاری خون " که مهم‌ترین و اولین عامل خطر سکته مغزی و مهم‌ترین عامل بیماری‌های قلبی عروقی است، علی‌رغم این که علائم خاصی ندارد، می‌تواند آسیبی مهم به قلب و عروق وارد کند و به‌طور تقریبی در طول سال‌ها همه ارگان‌های حیاتی بدن را تحت تاثیر قرار دهد. فشار خون در صورت کنترل نشدن تهدید جدی برای سلامت شماست و به اختلالتی مانند نارسایی و حملات قلبی، آنفارکتوس میوکارد وسکته‌های مغزی منجر می‌شود در حالی‌که می‌تواند با تشخیصی ساده توسط پزشک کنترل شود.

عوامل موثر در ابتلا به فشار خون بالا

سابقه خانوادگی، افزایش سن، دیابت، مصرف الکل و استعمال دخانیات، مصرف غذا‌های چرب و پرنمک و میزان رسوب چربی در جدار رگ‌ها (بیماری تصلب شرائین)، مصرف نکردن میوه و سبزیجات به مقدارکافی، ورزش نکردن وچاقی و عدم تحرک بدنی کافی، خشم و استرس، بیماری‌های کلیوی، شاخصه‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مانند میزان درآمد و سطح سواد از عوامل تاثیرگزار بر این بیماری است.

آپنه انسدادی خواب، مشکلات کلیوی وتومور‌های غده آدرنال، مشکلات تیروئید، نقص‌های خاصی مادرزادی که در رگ‌های خونی وجود دارند، بعضی از دارو‌ها مانند قرص‌های ضد بارداری، دارو‌های سرماخوردگی، ضدانعقادها، دارو‌های ضد درد، آمفتامین‌ها و بعضی از دارو‌های مخدر مانند کوکائین نیز می‌توانند باعث فشار خون بالا شوند. از آنجایی که فشارخون روز به روز تغییر می‌کند، اندازه گیری باید در چند نوبت و در شرائط خاص انجام شود تا مورد تائید باشد.

به‌طور معمول تا زمانی که فشار خون به مرحله شدید و تهدید کننده نرسد علائم خاصی را نشان نمی‌دهد؛ از ان رو لازم است ضمن معاینات ادواری، پس از تشخیص، پیگیری‌های لازم و جدی صورت گیرد و دارو‌های تجویز شده توسط پزشک به صورت صحیح و دقیق مصرف شود.

 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید