اثر کووید-۱۹ در این بیماران خطرناک‌تر است

کدخبر: ۳۶۱۵۶۶
پژوهشگران انگلیسی در بررسی جدید خود دریافتند که کووید-۱۹ می‌تواند پیامدهای شدیدتری را برای بیماران مبتلا به آپنه انسدادی خواب به همراه داشته باشد.
اثر کووید-۱۹ در  این بیماران خطرناک‌تر است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، مدیکال‌اکسپرس نوشت، پژوهش جدیدی که در "دانشگاه وارویک"(University of Warwick) انگلستان انجام شده است، نشان می‌دهد که شاید افراد مبتلا به "آپنه انسدادی خواب"(OSA)، بیشتر در معرض خطر ابتلا به پیامدهای شدید کووید-۱۹ قرار داشته باشند.

نتایج این پژوهش، از مرور بررسی‌هایی به دست‌ آمده است که پیامدهای ابتلا به کووید-۱۹ را در بیمارانی که هم به کووید-۱۹ و هم به آپنه خواب مبتلا بودند، گزارش داده‌اند. این پژوهش نشان می‌دهد که باید بررسی‌های بیشتری در مورد تاثیر ویروس بر افراد مبتلا به مشکلات مربوط به خواب و شناسایی بهتر افرادی که ابتلای آنها در حال حاضر تشخیص داده نشده است، صورت بگیرد.

آپنه انسدادی خواب، شرایطی است که با انسداد کامل یا نسبی مجاری تنفسی در هنگام خواب و هنگامی که عضلات در این ناحیه ضعیف می‌شوند، مشخص می‌شود.

این بیماری معمولا در افرادی که خروپف می‌کنند یا به نظر می‌رسد که وقفه تنفسی دارند و یا هنگام خواب، صداهایی شبیه به خفگی ایجاد می‌کنند، تشخیص داده می‌شود و به ویژه کسانی که اضافه وزن دارند، بیشتر ممکن است که این شرایط را تجربه کنند.

بسیاری از عوامل خطرناک و بیماری‌های مرتبط با آپنه خواب مانند دیابت، اضافه وزن و فشار خون، به عوامل مرتبط با کووید-۱۹ خفیف شباهت دارند. پژوهشگران تصمیم گرفتند تا امکان ابتلا به آپنه خواب را با افزایش خطر بروز این عوامل مورد بررسی قرار دهند.

پژوهشگران در این پروژه، ۱۸ بررسی را که تا ماه ژوئن ۲۰۲۰ در مورد ارتباط میان آپنه خواب و کووید-۱۹ انجام شده بود، مرور کردند. اگرچه در این بازه زمانی، پژوهش‌های کمی در مورد تاثیر آپنه انسدادی خواب بر کووید-۱۹ انجام شده‌اند اما شواهدی در این مورد وجود دارند که نشان می‌دهند بسیاری از بیمارانی که تحت مراقبت‌های ویژه قرار گرفته‌اند، به آپنه انسدادی خواب مبتلا بوده‌اند و این مشکل در بیماران مبتلا به دیابت ممکن است، یک عامل افزایش خطر مستقل از عوامل دیگر باشد. پژوهش بزرگی که در مورد بیماران مبتلا به دیابت که به خاطر ابتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان بستری شده بودند، صورت گرفت‌، مشخص شد که افراد مبتلا به آپنه خواب، ۲.۸ برابر بیشتر در معرض خطر مرگ قرار دارند.

مرور این پژوهش‌ها نشان داد که همه‌گیری کووید-۱۹، تاثیراتی بر تشخیص، مدیریت و درمان بیماران مبتلا به مشکلات خواب داشته است. کشف روش‌های جدید برای تشخیص و درمان این افراد، موضوعی ضروری به نظر می‌رسد.

دکتر "میشل میلر"(Michelle Miller)، سرپرست این پژوهش گفت: بدون دانستن تعداد بیماران مبتلا به آپنه انسدادی خواب، تشخیص اینکه چه تعداد از این بیماران ممکن است آپنه انسدادی خواب را تجربه کنند، دشوار خواهد بود. ما باید داده‌های بیشتری به دست بیاوریم تا تشخیص دهیم که آیا باید نگران این موضوع باشیم یا خیر.

این پژوهش، در مجله "Sleep Medicine Reviews" به چاپ رسید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید