نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از 7 آذر آغاز هر دهه

تاسیس مرکز مدیریت با همکاری دانشگاه‌ هاروارد /عطا الله مهاجرانی:تجارت آزاد ،کانال ورود استیلای سیاسی است

کدخبر: ۳۷۵۶۳۸
​​اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 7 آذر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:عطا الله مهاجرانی:تجارت آزاد ،کانال ورود استیلای سیاسی است
تاسیس مرکز مدیریت با همکاری دانشگاه‌ هاروارد /عطا الله مهاجرانی:تجارت آزاد ،کانال ورود استیلای سیاسی است

به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

7 آذر 1350؛ چای داخلی 14 ریال – چای خارجی 60 ریال 

در چند روز اخیر معاملات انواع چای در بازار تهران سست شد و قیمت‌ها هر کیلو 3 تا 4 ریال کاهش یافت، تجار عمده چای علت سستی معاملات این کالا را ورود مقدار زیادی چای خارجی به بازار می‌دانند و معتقدند که اخیرا عرضه چای خارجی به میزان قابل‌ملاحظه‌ای که از طریق مبادلات مرزی وارد کشور شده به بازار عرضه شده است و افزایش عرضه چای خارجی سبب شده که معاملات چای سست شود و قیمت‌ها پایین بیاید.
مظنه انواع چای امروز در بازار به شرح زیر بود:
چای کلکته از کیلویی 420 ریال تا 600 ریال
چای سیلان از کیلویی 350 ریال تا 480 ریال
انواع چای داخلی از کیلویی 100 ریال تا 145 ریال
 
کارگران ساختمانی بیمه حوادث می‌شوند
بیمه انفرادی کارگران ساختمان طرح جدیدی است که وزارت کار و امور اجتماعی به‌دنبال مقررات حفاظتی کارگاه‌ها تهیه کرده است و هدف آن حفظ کارگران ساختمانی در موقع کار و حوادث ناشی از آن می‌باشد.
به موجب لایحه‌ای که این هفته تقدیم مجلس شورای ملی خواهد شد، کلیه کارگران ساختمانی از عمله و بنا و استادکار و مقنی بیمه حوادث خواهند شد و کارفرما یا معمار در موقع اخذ پروانه ساختمانی باید برای هر مترمربع زمین خود مبلغ 40 ریال بپردازد که از این مقدار 30 ریال بابت حق بیمه حوادث و 10 ریال بابت نظارت شهرداری و پلیس ساختمان است.
 
تاسیس مرکز مدیریت عالی با همکاری هاروارد
ایجاد مرکز مطالعات مدیریت ایران به‌منظور تقویت سریع کادر مدیریت و اهمیت حیاتی آن در ادامه رشد اقتصادی و  اجتماعی ایران صورت می‌گیرد. عملیات ساختمانی این مرکز از اول تیرماه امسال آغاز شد و در حال حاضر با سرعت ادامه دارد قرار است در تیرماه سال آینده برای پذیرش دانشجو آماده و تحویل مرکز مدیریت ایران شود.
حبیب لاجوردی، دبیر هیات امنای مرکز مطالعات مدیران ایران ضمن تشریح اثرات اقتصادی لزوم تاسیس چنین مرکزی در شرایط موجود اقتصاد ایران گفت: مرکز مطالعات مدیریت ایران با همکاری دانشگاه هاروارد از اول مهرماه سال آینده رسما آغاز به کار می‌کند و دانشجو می‌پذیرد.
دانشجویان مرکز مطالعات مدیریت ایران با گذراندن یک دوره فشرده یازده ماهه که شبانه‌روزی خواهد بود، موفق به اخذ گواهینامه فوق‌لیسانس در مدیریت می‌شوند و در موسسات اقتصادی کشور اعم از بخش عمومی و خصوصی به کار خواهند پرداخت.
برنامه‌های آموزشی براساس برنامه‌های مدرسه مدیریت دانشگاه هاروارد طرح‌ریزی شده و حتی‌الامکان برای ایجاد و اداره امور آموزشی از استادان دانشگاه هاروارد کمک گرفته خواهد شد.
احداث مرکز مطالعات مدیریت ایران و تجهیز تاسیسات و آموزش آن 10 میلیون تومان هزینه اولیه دارد که به وسیله بخش عمومی و خصوصی تامین شده است.
دولت علاوه‌بر کمک مالی 80 هزار متر زمین برای احداث تاسیسات مرکز مطالعات ایران، در اختیار مرکز مدیریت ایران قرار داده است.
هزینه هر سال تحصیل 31 میلیون ریال پیش‌بینی شده است که پنج میلیون ریال آن از محل شهریه دانشجویان تامین خواهد شد. (شهریه سالانه هر دانشجو 10 هزار تومان است و بقیه آن از محل سود 29 میلیون تومان سرمایه مرکز تامین می‌گردد. سرمایه مرکز به وسیله مدیران و صاحبان صنایع بخش عمومی و خصوصی تامین می‌شود.)
مرکز مطالعات ایران هم‌اکنون در غرب بزرگراه ونک (پارک وی) در حال احداث است.
 
محدوده تهران 60 کیلومتر توسعه می‌یابد
قسمتی از مناطق خارج از محدوده، به‌صورت محلات داخل محدوده درمی‌آید.
همچنین برای خطوط مرزی محدوده پنج ساله دوم طرح نقشه جامع تهران شروع شد و پیشنهادات کارشناسان در این زمینه به وسیله وزارت کشور مورد بررسی قرار گرفت. در اواخر پاییز سال آینده مدت قانونی نقشه پنج ساله اول که به استناد آن بخش مهمی از تهران به‌صورت خارج از محدوده درآمد، پایان یابد. 


7 آذر 1360؛ تصویب دولتی کردن بازرگانی خارجی 


لایحه دولتی کردن بازرگانی خارجی در شور اول مطرح شد. معصومی، مخبر کمیسیون بازرگانی گزارش کمیسیون را قرائت کرد و گفت: دولتی کردن بازرگانی خارجی بیش از اهمیت اقتصادی دارای اهمیت سیاسی و ایدئولوژیکی است.
وی افزود: تجارت آزاد باعث رکود اقتصادی و عدم رشد تولیدات داخلی می‌شود چون تاجر تنها به سود می‌اندیشد نه جامعه.
معصومی ادامه داد: با توجه به اینکه تاجر تنها به سود می‌اندیشد سعی می‌کند کالایی را وارد کند که خریداران بیشتر و سود بیشتر داشته باشد و چون کالاهای لوکس را طبقه مرفه با پول زیاد می‌خرد او سعی می‌کند چنین کالاهایی را وارد کند و به وسیله همین کالاهاست که فرهنگ غربی به جامعه رسوخ کرده و همچنین ارز کشور خارج می‌شود. عطاالله مهاجرانی در موافقت با دولتی کردن بازرگانی خارجی متذکر شد که طبق اصل 44 قانون اساسی، بازرگانی خارجی دولتی است.

 
وی گفت: وقتی سابقه تجارت آزاد را نگاه کنیم، درمی‌یابیم همواره کانال ورود استیلای سیاسی بوده است. زمینه‌ساز کودتای شیلی آزاد بودن تجارت خارجی در آنجا بوده است. آقای طاهری به‌عنوان مخالف لایحه گفت: هرچه که دولتی شود و در انحصار دولت درآید، ‌نتیجه‌اش عکس بوده است.
به‌عنوان مثال شرکت واحد که ابتدا خصوصی بود با بلیت کم‌بها سود خوبی می‌داد، اما بعد که دولتی شد روز به روز ضرر بیشتری می‌‌دهد.
وی ادامه داد: دولتی کردن بازرگانی خارجی باعث افزایش فساد و تورم خواهد شد. مخالف بعدی آقای واعظی گفت: برداشت‌هایی که امروز می‌شود برخلاف شریعت اسلام است. من می‌ترسم ما از ترس کمونیستی گرفتار اصول کمونیستی شویم.
وی افزود: همان‌طور که از تحریر الوسیله امام نقش شد، امام گفته‌اند که در مواقع ضروری تجارت با خارجی حرام خواهد بود اما نگفته که تجارت خارجی دولتی شود.
در نهایت کلیات لایحه دولتی کردن بازرگانی خارجی با اکثریت قاطع نمایندگان به تصویب رسید.
 
تثبیت سقف قبلی تولید اوپک
وزیران نفت کشورهای عضو اوپک بعد از ظهر دیروز پس از توافق نهایی بر سر حفظ میزان فعلی سقف تولید نفت برای 3 ماه اول سال آینده میلادی به مذاکرات خود خاتمه دادند.
سوبرتو، دبیرکل اوپک گفت: وزرا تصمیم گرفتند سقف تولید نفت  خود را برای سه ماه اول سال 1992 در حد تعیین شده قبلی یعنی ۲۳/۶میلیون بشکه در روز حفظ کنند.
وی افزود: این کنفرانس با توجه به وضع فعلی بازار نفت بهای مرجع هر بشکه نفت را همان 21 دلار تعیین کرد.
 
7 آذر 1380؛ نرخ بهره تسهیلات صندوق ذخیره ارزی ۴/۱۷ درصد است 
رئیس کل بانک مرکزی در همایش حساب ذخیره ارزی و توسعه صنعتی گفت نرخ بهره این حساب در ابتدا ۷/۵درصد تعیین شده بود. محسن نوربخش افزود: نرخ بهره فعلی براساس نرخ بین‌المللی بهره به علاوه ۲درصدتعیین شده که چون نرخ بین‌المللی بهره اکنون برای دلار در حدود ۲/۱۷درصد است نرخ بهره وام این حساب حداکثر۴/۱۷درصد است. نوربخش تصریح کرد در ابتدا بانک مرکزی تصمیم داشت این وام‌ها را با بهره صفر درصد در اختیار صنعتگران قرار دهد، اما نرخ‌هایی که شرکت‌های بیمه برای تضمین بازگشت پول پیشنهاد کردند بسیار بالاتر از نرخ بهره کنونی بود.
 
بدهکاران بالای 50 میلیون تومان ممنوع‌الخروج می‌شوند
در پی نامه وزیر امور اقتصادی و دارایی به رئیس‌کل بانک مرکزی که در آن بر اصلاح مقررات مربوط به ممنوع‌الخروج شدن بدهکاران بانک‌ها تاکید شده بود، بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای روش‌های قبلی را اصلاح کرد.
براساس بخشنامه جدید رئیس‌کل بانک مرکزی از این پس افرادی ممنوع‌الخروج خواهند شد که بالای 500 میلیون ریال بدهی داشته باشند و ترتیبات معمول برای وصول بدهی نتیجه نداشته باشد.
 
«ثریا خدمات ارتباطات ماهواره‌ای تلفن همراه به ایران می‌دهد»
رئیس شرکت ارتباطی اماراتی ثریا اعلام کرد: این شرکت طی چند روز آینده خدمات ارتباطات ماهواره‌ای تلفن همراه در ایران را آغاز خواهد کرد. محمدحسن عمران افزود: خدمات ارتباطی ثریا در پاکستان، الجزایر و لیبی نیز طی یک ماه آینده آغاز خواهد شد. که به این ترتیب این شرکت یکصد کشور را تحت پوشش ارتباطات مخابراتی قرار خواهد داد.
 
7 آذر 1390؛ افزایش حباب قیمت سکه
درحالی که بازارهای جهانی روز گذشته تعطیل بودند و نرخ دلار نیز ثابت بود، قیمت سکه دولتی بیش از 5 هزار تومان افزایش یافت. این در حالی است که بنا بر فرمول اعلام‌شده ازسوی رئیس‌کل بانک مرکزی‌، این افزایش قیمت موجب رسیدن حباب سکه به 43 هزار تومان شد. به بیان دیگر بانک مرکزی سکه دولتی را 43 هزار تومان بالاتر از ارزش واقعی خود قیمت‌گذاری کرد.
با وجود تعطیلی بازارهای جهانی و ثبات قیمت طلا در محدوده 1680 دلار و همچنین بدون تغییر ماندن قیمت دلار در بازار با 2000 تومان افزایش تا 627 هزار تومان بالا رفت.
  • اطلاعات 7آذر 1350
  • اطلاعات 7آذر 1360
  • اطلاعات 7آذر 1370
  • اطلاعات 7آذر 1380
  • اطلاعات 7آذر 1390
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید