نیم‌قرن با اقتصاد ایران

توافق اولیه اروپا برای تحریم بانک مرکزی ایران؛ اول بهمن

کدخبر: ۳۸۷۱۴۷
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات اول بهمن‌ماه در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: واردات 450 میلیون دلار سیگار قاچاق /دورکاری 6 هزار کارمند در تهران

به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.


تازه‌ترین خبرها و تحلیل‌های اقتصادی را در اینستاگرام اقتصادنیوز مشاهده کنید


اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

اول بهمن 1360؛ طرح افزایش نرخ مکالمات تلفنی

دولت قصد دارد از آن دسته از مشترکان تلفن که با خارج از کشور مکالمات تلفنی دارند و یا تعداد مکالمات داخلی آنان بیش از حد است، درصدی به‌عنوان مالیات دریافت کند. مهندس واعظی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در پاسخ به سوالی درباره شایعه افزایش حق مکالمات تلفنی گفت: در این زمینه هنوز برنامه‌ریزی نشده است، ولی از سوی شورای‌عالی اقتصاد کمیته‌ای مامور بررسی است ولی این تجدیدنظر طوری خواهد بود که به طبقه مستضعف فشاری وارد نشود و اگر نرخی بالا رود، این افزایش در مورد مکالمات راه دور و موسسات و شرکت‌ها خواهد بود.

وزیر پست و تلگراف و تلفن نیز افزود: هر یک خط تلفنی که به مردم واگذار می‌شود، 40 تا 60 هزار تومان برای دولت خرج برمی‌دارد؛ درحالی‌که از مردم تنها 7 هزار تومان گرفته می‌شود. اما تصمیمی که دولت و شورای اقتصاد سرگرم بررسی آن است، این است که مقداری مالیات از هموطنانی که در تلفن و تلکس استفاده می‌کنند براساس کارکرد آنها گرفته شود و فکر می‌کنم مردم از اینکه جهت ترمیم بودجه دولت خود کمک نمایند تا دولت آنها از نظر اقتصادی مجبور نباشد به شرق یا غرب وابسته شود، استقبال کنند.

اول بهمن 1370؛ ایران تصمیم به کاهش تولید نفت گرفت

یک منبع رسمی در وزارت نفت ایران اعلام کرد: ایران قصد دارد از دو روز دیگر تولید نفت خود را کاهش دهد.

به گفته این منبع رسمی، با توجه به وضعیت بازار جهانی نفت خام و افت قیمت‌ها ناشی از عرضه بیش از تقاضای نفت خام، جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفته است تا به‌منظور تقویت بازار و ایجاد ثبات لازم از دوم بهمن‌ماه تا زمان برگزاری اجلاس کمیته وزارتی نظارت بر بازار که در ماه فوریه  تشکیل می‌شود، روزانه به میزان 50 هزار بشکه از تولید جاری خود بکاهد.

اول بهمن 1380؛ واردات 450 میلیون دلار سیگار قاچاق

به‌رغم کاهش 50 درصدی وصولی‌های دولت از واردات سیگار، ورود این کالا از مجاری غیررسمی ادامه دارد.

ناصر کرمانی، مدیرکل دفتر واردات گمرک گفت: از اواخر سال گذشته دولت در بخشنامه‌ای مقرر کرد که سود سود بازرگانی واردات سیگار که قبلا برای هر نخ 45 ریال و عوارض پرداختی به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از محل واردات هر نخ 15 ریال بود حذف شود تا متقاضیان بتوانند از مجاری رسمی سیگار وارد کنند، اما این امر منجر به افزایش چشمگیر واردات سیگار از مجاری رسمی نشد.

مصرف سالانه سیگار در کشور حدود 890 میلیون دلار است که از این مقدار 450 میلیون دلار آن را سیگارهای خارجی تشکیل می‌دهند و از مجموع سیگارهای خارجی تنها 411 میلیون دلار آنها طی سال با ثبت‌سفارش وارد کشور شده است.

اول بهمن 1390؛ دورکاری 6 هزار کارمند در تهران

معاون نوسازی و تحول اداری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست‌جمهوری گفت: حدود 6 هزار نفر از دستگاه‌های اجرایی استان تهران به دورکاری رفته‌اند.

احمد بزرگیان افزود: بیشترین داوطلبان دورکاری، خانم‌ها هستند و دولت نیز اولویت دورکاری را به زنان داده است.

وی گفت: در برخی دستگاه‌ها تعداد خانم‌های دورکار بیشتر و در برخی دستگاه‌ها تعداد آقایان دورکار بیشتر است.

توافق اولیه اروپا برای تحریم بانک مرکزی ایران

در پی گردهمایی نمایندگان اتحادیه اروپا در بروکسل برای تحریم‌های نفتی علیه ایران، منابع آگاه اروپایی اعلام کردند: کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مورد تحریم بانک مرکزی ایران در این اتحادیه به توافق اولیه دست یافته‌اند.

دیپلمات‌های آگاه اروپایی تاکید کردند: کشورهای اتحادیه اروپا هنوز نتوانسته‌اند بر سر اجرای تحریم نفت ایران به توافق نهایی دست یابند، ولی درخصوص تحریم بانک مرکزی و اموال و دارایی‌های این بانک در اروپا به توافق رسیده‌اند.

کف و سقف قیمت آپارتمان نوساز در تهران

مشاوران املاک فعال در تهران معتقدند طبق معمول هر سال این فصل از سال به‌خصوص 2 ماه پایانی زمستان فرصتی برای افزایش قیمت مسکن است. رشد قیمت فروش واحدهای مسکونی در این موقع از سال به امری طبیعی تبدیل شده است. به همین سبب بازار مسکن از اواخر دی‌ماه به‌دلیل مراجعه متقاضیان به بازار مسکن با رونق مواجه می‌شود.

بسیاری از خریداران برای عدم‌مواجهه با تورم قیمت مسکن در سال جدید در تلاش هستند تا طی دو ماه باقیمانده از بازار مسکن خرید کنند، اما در این میان هم با ورود به بازار مسکن با نرخ‌های جدید مواجه می‌شوند، زیرا از یک سو فروشنده‌ها می‌دانند که به‌دلیل تورم و شرایط اقتصادی واحدهای‌شان از ارزش بیشتری برخوردار خواهد شد و از طرف دیگر به علت حجم خریداران حاضر در بازار فعلی و پیش‌بینی این مساله که شاید بازار مسکن در سال بعد با این میزان متقاضی همراه نباشد، واحدهای خود را آماده تحویل به خریداران می‌کنند و قیمت‌های پیشنهادی خود را بالاتر اعلام می‌کنند.

نرخ‌های پیشنهادی فروش واحدهای مسکونی نوساز در مناطق مختلف تهران

محله

کمترین قیمت هر مترمربع (تومان)

بیشترین قیمت هر مترمربع (تومان)

تهرانپارس

2.000.000

2.240.000

جنت‌آباد

2.160.000

2.330.000

پاسداران

3.600.000

4.100.000

اشرفی  اصفهانی

2.200.000

2.390.000

نیاوران

4.300.000

4.940.000

زعفرانیه

5.450.000

6.180.000

خواجه‌نظام

1.300.000

1.900.000

سهروردی جنوبی

1.900.000

3.115.000

دروس

3.830.000

4.740.000

ظفر

3.180.000

3.600.000

کاشانی

2.220.000

2.480.000

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید