واکنش مقام روس به قهرمانی یک شطرنج باز ایرانی

کدخبر: ۶۳۳۲۱۷
اقتصادنیوز : دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین که ریاست هیأت‌امنای فدراسیون شطرنج روسیه را نیز برعهده دارد با استقبال از قهرمانی یک شطرنج‌باز ایرانی در اَبَر تورنومنت مسکو گفت که مکتب شطرنج ایران بسیار قوی است و نمایندگان آن، حریفان شایسته‌ای هستند.
 واکنش مقام روس به قهرمانی یک شطرنج باز ایرانی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا ،‌ تورنمنت بین المللی شطرنج «آئروفلوت اوپن» با قهرمانی محمدامین طباطبایی نماینده ایران به پایان رسید. طباطبایی در دور نهایی، آندری اسیپنکو روسی را با مهره های سفید شکست داد. این دو شطرنج باز، قبل از دور آخر، امتیازات برابری داشتند.

رئیس هیأت امنای فدراسیون شطرنج و سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه با اشاره به اینکه به دلیل همزمانی سفر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری این کشور به سوچی با مسابقات شطرنج مسکو، قادر به دنبال کردن این رقابت‌ها از نزدیک نبوده است، گفت:‌ آخر هفته در پیش است و من همه رخدادهای این رقابت‌ها را خواهم دید.
پسکوف اظهار داشت: ایران مدرسه شطرنج بسیار قوی دارد، نمایندگان آن حریفان شایسته ای هستند و می توان و باید به آنها تبریک گفت.

رئیس‌جمهوری روسیه چهارشنبه با هدف حضور در جشنواره جهانی جوانان با حضور نمایندگانی از بیش از ۱۸۰ کشور در سیریوس به این منطقه سفر کرده بود، شهری که در نزدیکی سوچی قرار دارد. سخنگوی کرملین ضمن همراهی پوتین، در جمع شرکت‌کنندگان در یک رویداد این جشنواره نیز سخنانی داشت، از جمله اینکه، وی گفت: ایران نمونه بارز توسعه در شرایط تحریم است.

سنگ بنای مسابقات شطرنج آئروفلوت اوپن از سال ۲۰۰۲ گذاشته شد. این رقابت‌ها در سال ۲۰۰۴ به عنوان بزرگترین تورنومنت شطرنج جهان در کتاب رکوردهای گینس ثبت شد. این مسابقات در سال ۲۰۲۱ به دلیل همه گیری ویروس کرونا به حالت تعلیق درآمد.
شرکت هواپیمایی روسی آئروفلوت که این مسابقات را به عنوان بخشی از مسئولیت اجتماعی خود برگزار می‌کند،‌ به نفرات برتر رقابت‌های اخیر که سوم تا هفتم مارس (۱۳ تا ۱۷ اسفندماه ۱۴۰۲) برگزار شد، ۱۵ میلیون روبل (معادل ۱۶۲ هزار و ۵۳۸ دلار) پرداخت می‌کند که در این میان، سهم نفر اول، سه میلیون روبل (۳۲۵ هزار دلار) است.
مجموع جوایز رده سنی کودکان این مسابقات نیز یک میلیون روبل (۱۱ هزار و ۸۰۰ دلار) تعیین شده است.

به گزارش ایرنا،‌ قهرمانی محمدامین طباطبایی سوپر استاد بزرگ شطرنج ایران در اَبَر تورنومنت مسکو در حضور بسیاری از اساتید بزرگ مطرح جهان حاصل شد. 
طباطبایی در دور آخر اَبَر تورنمنت روسیه به مصاف آندری اسیپنکو رفت و در جدال برای تصاحب عنوان قهرمانی موفق به پیروزی برابر وی شد و با کسب ۷.۵ امتیاز مقتدرانه به مقام نخست رسید.
در مهم‌ترین جدول ابر تورنومنت ایروفلوت روسیه، ۱۴۲ شطرنج‌باز مطرح دنیا از ۳۰ کشور جهان شرکت کردند. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی