بسته خبری اقتصادنیوز چهارشنبه 11 اسفند 1400

توافق وین دست یافتنی شد؟/ نشانه های مثبت از فروش نفت ایران

کدخبر: ۴۷۹۹۲۹
اقتصادنیوز: با وجود اخبار و گزارش های مثبت از وین که نشان از توافق دارد، برخی منابع از چالش های عدم توافق هم خبر می دهند.
توافق وین دست یافتنی شد؟/ نشانه های مثبت از فروش نفت ایران

به گزارش اقتصادنیوز ، اگرچه همچنان بسیاری از منابع آگاه از توافق احتمالی در مذاکرات برجامی وین خبر می دهنداما همچنان چالش هایی پیش روی تیم های مذاکره کننده است. بسته خبری اقتصادنیوز از تحولات اقتصادی و سیاسی را بخوانید؛

اخبار سیاسی | توافق وین در راه است؟

* میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در وین در توییتر نوشت:  نمایندگان کشورهای عضو برجام عصر دوشنبه در کاخ کوبورگ وین دیدار کردند. از آوریل 2021 که مذاکرات آغاز شد، پیشرفت فوق العاده ای حاصل شده است. اما یک قانون وجود دارد: روی هیچ چیز توافق نمی‌شود تا زمانی که روی همه چیز توافق شود. آخرین تلاش برای پایان موفقیت آمیز گفتگوهای وین ضروری است. مذاکره کننده ارشد چین نیز پس از پایان نشست غیر رسمی اعضای برجام در وین اظهار کرد: مذاکرات به مرحله آخر رسیده و مشارکت کنندگان در گفت‌وگوها، روشنایی پایان تونل را می‌بینند. پاسخ سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به همتای آمریکایی این است که ایران تا ابد منتظر نمی‌ماند.

*جدیدترین اطلاعات رسیده به "آخرین‌خبر" از توافقِ در حال نگارش در وین نشان می‌دهد به دلیل سنگ اندازی‌های آمریکا در نقطه احتمالِ برابر توافق یا عدم توافق هستیم و ایران مصمم است به هیچ وجه از  خطوط قرمز خود عبور نکند و حداقل خواسته‌های ایران در این توافق مواردی است که در ادامه می‌آید، هرچند طلاعات موثق ما نشان می‌دهد موارد باقی مانده از همه موارد ذیل مهم تر هستند و تا آن خطوط قرمز رعایت نشوند، توافقی درکار نیست. بر اساس اطلاعات رسیده‌، «توافق احتمالی در قالب یک "تصمیم" کمیسیون مشترک برجام همراه با سه ضمیمه شامل ضمیمه رفع تحریم‌ها، ضمیمه اقدامات هسته‌ای، و ضمیمه برنامه بازاجراست». البته هنوز تا پایان مذاکرات و رسیدن به توافق نهایی چند موضوع مهم و خط قرمزی ایران باقی مانده که بدون تغییر موضع امریکایی‌ها که چنین تنشی را باعث شده اند، و رفع این حداقلهای باقی مانده ایران، وضعیت نهایی توافق مشخص نخواهد بود. همچنین پذیرش فرایند «رفع موثر و پایدار  تحریم» از طرف غرب در دستورکار است. در همین حال محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران به مرور کاهش می‌یابد. شنیده های خبرنگار ایرنا حکایت از آن دارد که نه تنها توافق قطعی نیست، بلکه در حال حاضر احتمال توافق با احتمال عدم توافق برابری می کند.

*جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد که علی‌رغم افزایش تنش‌ها میان روسیه و غرب، مسکو همچنان بخشی از مذاکرات وین بر سر احیای برجام باقی خواهد ماند. همچنین خبر رسیده که یک منبع آگاه نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران  گفت: فرانسوی‌ها در حال مانع‌تراشی بر سر حل‌وفصل موضوعات باقی‌مانده پادمانی بین ایران و آژانس هستند و رویکردی کاملاً سیاسی را در پیش گرفته‌اند.  به نظر میرسد رافائل ماریانو گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی به زودی سفری به ایران خواهد داشت و با مقامات ایران گفتگو خواهد کرد.

* اطلاعات شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها نشان می‌دهد فروش نفت ایران به چین در ماه‌های گذشته به شدت افزایش یافته و از پنج سال پیش که ایران مشمول تحریم‌های انرژی دولت آمریکا نبود، بیشتر شده است. به گزارش رویترز بر اساس برآورد سه شرکت ردیابی نفتکش‌ها صادرات نفت ایران به چین در ماه ژانویه از ۷۰۰ هزار بشکه در روز فراتر رفته است.  این در حالی است که بیشترین میزان خرید چین در سال ۲۰۱۷ - یک سال قبل از تحریم‌های نفتی دولت دونالد ترامپ علیه ایران - ۶۲۳ هزار بشکه در روز بود.  بهای نفت برنت برای معاملات آتی در ساعت ۱۱:۴۳ سه شنبه به وقت شرق آمریکا با ۸.۸۰ دلار افزایش، به بشکه‌ای ۱۰۶ دلار و ۷۷ سنت رسید که چیزی در حدود ۹ درصد افزایش بهای این کالای استراتژیک است.

اخبار اقتصادی | گزارش جدید بانک مرکزی از عملکرد 10 ماهه اقتصاد

* براساس گزارش رسمی مرکز آمار ایران، تغییرات میانگین شاخص کل قیمت تولیدکننده در چهار فصل منتهی به فصل پاییز ١٤٠٠ نسبت به دوره مشابه در سال قبل به ٦٠,٩ درصد رسید. در میان بخش­های اصلی تولیدی در کشـور، کم­ترین تورم سالانه مربوط به بخش تولید، انتقال و توزیع برق (٣٠.٦ درصد) و بیش­ترین آن مربوط به بخش معدن (١٠٧.٣ درصد) است. تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل کشور نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) در فصل پاییز ١٤٠٠ به ١٠,٠ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در فصـل قبل ١.٧ واحد درصـد کاهش داشته است. تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل کشور  نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) در فصل پاییز ١٤٠٠ به ٤٨,٦ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل ١٠.٣ واحد درصد کاهش داشته است. 

* در جلسه ستاد تنظیم بازار که وزرای صنعت معدن وتجارت، جهاد کشاورزی، دادگستری، اقتصاد و راه و شهرسازی نیز حضور داشتند، پس از ارائه گزارش در خصوص آخرین وضعیت روغن خوراکی، تصمیمات لازم برای تأمین ارز مورد نیاز روغن اتخاذ و مقرر شد روند تأمین روغن برای عرضه در بازار تسریع شود. کاهش قیمت برنج هندی از ۲۵ هزارتومان به ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان و برنج پاکستانی از ۲۴ هزار تومان به ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان از دیگر تصمیماتی بود که در این جلسه اتخاذ شد. در این نشست همچنین مقرر شد قیمت گوشت منجمد گوساله از ۱۱۷ هزار تومان به ۱۰۰ هزار تومان کاهش یابد. وزیر صنعت معدن و تجارت نیز در این جلسه گزارشی از عرضه مستقیم ۴۵۰۰ قلم کالا در فروشگاه های مختلف در سطح کشور ارائه کرد و گفت: اتحادیه پوشاک نیز در ۱۲۵ واحد بزرگ از ۱۰ اسفند تا ۲۰ فروردین عرضه مستقیم پوشاک را فعال خواهد کرد و در این طرح با مشارکت گسترده اصناف فعال در حوزه پوشاک، بین ۲۰ تا ۵۰ درصد تخفیف ارائه خواهد شد. همچنین پیرو جلسه وزارت صمت با تولیدکنندگان لوازم خانگی مقرر شد تا وضعیت قیمت ها دراین بازار به زمان شروع به کار دولت در شهریورماه بازگردد و اقدامات لازم برای تأمین ۴۹۶ هزار جهیزیه با تخفیف مناسب برای زوج های جوان صورت گیرد.

*طبق اعلام بانک مرکزی، در ۱۰ ماهه سال جاری بالغ بر ۱۱۵ میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان سفته و برات در شهر تهران فروخته شد که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل ۷۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد. براساس اعلام بانک مرکزی، در پایان ۱۱ ماهه ۱۴۰۰ و در مقایسه با مدت مشابه پارسال: ارزش تجارت خارجی: ۹۰ میلیارد دلار؛ رشد ۳۸ درصدی، تامین ارز: بیش از ۵۰ میلیارد دلار؛ رشد ۵۶ درصدی، عرضه‌ ارز در نیما: ۲۶/۳ میلیارد دلار؛ رشد۶۶ درصدی، معاملات در بازار متشکل ارزی: ۱/۶۲ میلیارد دلار؛ رشد ۲۰۷ درصدی نهایی شد. امیر هامونی، مدیرعامل بازار متشکل ارزی هم گفته است: با راه اندازی سامانه برخط بازار متشکل ارزی به مرور بازار غیر رسمی ارز از بین خواهد رفت و نیاز کشور به اسکناس در بازار واقعی پوشش داده می‌شود. در همین حال  فرهاد نوری؛ معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران نیز از صادرات بیش از ۴۵ میلیارد دلاری کالاهای غیرنفتی کشور در ۱۱ ماهه امسال خبر داد.

اخبار بنگاه ها | سرخابی ها چگونه و کی عرضه می شوند

* حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی سازی از درج نماد سرخابی ها در بازار پایه فرابورس خبر داد و گفت: گشایش نماد دو باشگاه ۱۵ اسفند خواهد بود.  هیات واگذاری با حضور سه وزیر اقتصاد، دادگستری و ورزش به اتفاق آراء، افزایش سرمایه حدود ١٠ درصدی این دو باشگاه را تصویب کرد و سپس نماد دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در بازار پایه فرابورس درج شد. عملا با درج آگهی پذیره نویسی افزایش سرمایه دو باشگاه از محل صرف سهام با سلب حق تقدم دولت، همه مردم در این مرحله می توانند، در روز گشایش نماد دو باشگاه، سهامدار این باشگاه ها شوند.

* در جلسه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با مجوز موافقت اصولی سه سبدگردان جدید در بازار سرمایه موافقت شد. همچنین براساس اطلاعیه بورس اوراق بهادار زمانبندی جلسه معادلاتی بازار صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله از نوع سهامی و مختلط و بورس اوراق بهادار تهران تغییر کرد. همچنین جواد فلاح ؛ مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران از طراحی یک مدل جدید برای عرضه خودرو در  بورس کالا و برگزاری جلسات هماهنگی بین خودروسازان و بورس کالا خبر داد:

مهمترین اخبار بنگاه ها هم به شرح زیر هستند: 

#خدیزل | بهمن دیزل از بهره برداری از طرح ها و پروژه های جدید با عنوان، پروژه رونمایی از خودروی کشنده سنگین EM POWER و خط تولید آن خبر داد.  پیش بینی می شود محصول فوق در صورت تحقق فروش ، حدود 5 درصد از مبلغ فروش سال 1400 را پوشش دهد.

#ولپارس | جلسه مجمع عمومی پارس الکتریک در تهران (میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهائی شمالی، میدان شیخ بهائی شمالی، خیابان دانشگاه الزهرا، درب شرقی دانشگاه، مرکز همایش های دانشگاه الزهرا) در ساعت 14 شنبه 21 اسفند برگزار میشود.

 

  • برجام
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید