وضعیت روابط ایران و روسیه بررسی شد

4 ماموریت «ولادمیر» در تهران

کدخبر: ۱۸۸۷۵۲
سومین سفر رئیس‌جمهوری فدراسیون روسیه در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی در شرایطی روز گذشته با شرکت در نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان برگزار شد که برجام، بحران سوریه و انرژی سه‌محور دیگر سفر ولادیمیر پوتین به تهران است.
4 ماموریت «ولادمیر» در تهران

به گزارش اقتصادنیوز ، پوتین بعدازظهر چهارشنبه وارد تهران شد و در بدو ورود در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی قرار گرفت. این اولین سفر پوتین در دولت دوازدهم است.  پوتین پیش از این روز دوشنبه دوم آذرماه سال ۹۴ به تهران آمد تا در نشست کشور‌های صادرکننده گاز شرکت کند که در این سفر با مقام معظم رهبری نیز دیدار کرد.

پوتین همچنین در سال ۲۰۰۷ (۱۳۸۶) به تهران سفر کرده بود. نشست سه‌جانبه سران سه کشور نیز عصر دیروز به‌منظور تقویت و توسعه همکاری‌های مشترک برگزار شد. اولین نشست روسای‌جمهور سه کشور مورد اشاره در مرداد ماه سال ۱۳۹۵ در باکو برگزار شد. در سال ۱۳۹۴ در جریان سفر الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان به تهران روسای‌جمهور ایران و آذربایجان به این تصمیم رسیدند که باحضور رئیس‌جمهوری روسیه نشست مشترکی را با محوریت ترانزیت برگزار کنند.

چهار هدف سفر

در واقع اولین هدف این سفر، هماهنگی و همکاری برای تکمیل زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای در چارچوب طرح «کریدور جنوب به شمال» و پیگیری توافقات ترانزیتی پیشین میان سران سه کشور است. مسیر حمل‌ونقل و ترانزیتی مستقیم با مسافتی کوتاه تر، امن‌تر و با مزیت اقتصادی بیشتر که احداث آن به واسطه توافقی که در سال ۲۰۰۰ میان تهران، باکو و مسکو صورت گرفت، در دستور کار جدی قرار گرفته است. برجام و مقابله با تهدیدات ترامپ نیز هدف دومی است که به نظر می‌رسد در سفر پوتین به تهران مدنظر مقامات دو کشور به‌خصوص ایران قرار گرفته است. 

در واقع حمایت رئیس‌جمهوری روسیه از توافق هسته‌ای در زمانی که ترامپ به‌دنبال کارشکنی و اخلال در روند برجام است، می‌تواند حائز اهمیت باشد. در همین خصوص الکسی مالاشنکو یک تحلیلگر ارشد مرکز مطالعاتی گفت وگوی تمدن‌ها که در برلین مستقر است، گفت که ایران از روسیه می‌خواهد تا نقش شفاف‌تر و حمایت‌گرایانه‌تری درباره موضوع هسته‌ای داشته باشد.

سومین هدف پوتین از سفر به تهران، بحران سوریه و بحث و بررسی درخصوص دوران پساداعش است. هدف گفت‌وگوها شکل دادن به صحنه سیاسی آینده سوریه و عراق است. روس‌ها اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که تنها شریک قابل اعتمادشان در خاورمیانه، ایران است.

چهارمین هدف پوتین، توافق سیاسی در زمینه قیمت نفت در بازارهای جهانی و ادامه مشارکت سه جانبه در چارچوب سازمان کشورهای صادرکننده گاز طبیعی است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی