نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 22اردیبهشت

قیمت گندم در مناطق مختلف متفاوت است

کدخبر: ۴۹۴۵۵۴
اقتصادنیوز : نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
قیمت گندم در مناطق مختلف متفاوت است

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.«اقتصادنیوز» از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

22 اردیبهشت 1352؛ سود بازرگانی واردات اتومبیل کاهش یافت

در سود بازرگانی اتومبیل‌های پایین‌تر از مدل 1973 تجدیدنظر به‌عمل آمد و مقررات تاز‌ه‌ای در مورد میزان سود بازرگانی این گونه اتومبیل‌ها تعیین شد.

براساس این مقررات در سود بازرگانی اتومبیل‌های مدل کمتر از 1973 تخفیف داده شده است و در سال‌جاری هنگام ترخیص اتومبیل‌های مدل 1972، بیست درصد، مدل 1971، 30 درصد و مدل 70، 40 درصد تخفیف داده می‌شود و گمرک خانه‌های کشور با احتساب این تخفیف سود بازرگانی اتومبیل‌ها را محاسبه و دریافت خواهند کرد.

طبق این مقررات اتومبیل‌های مدل پایین‌تر از 70 نیز از 40 درصد تخفیف استفاده خواهند کرد و گمرک حقوق گمرکی اتومبیل‌های مدل کمتر از 70 را هم نظیر مدل 70 دریافت می‌کند.

22 اردیبهشت 1362؛ قیمت گندم در مناطق مختلف متفاوت است

وزیر بازرگانی در مورد تفاوت قیمت گندم در مناطق مختلف گفت: براساس تصمیم شورای اقتصاد قیمت فروش گندم در مناطق مختلف متفاوت است و دلیل آن این است تا در مناطقی که گندم‌کاری نمی‌شود، بتوانند از گندم ارزان استفاده کنند.

حبیب‌الله عسکراولادی افزود: این روش در روستاهایی که گندم کاری دارند اجرا نمی‌شود چون این عمل باعث آسیب دیدن کشاورزی آنها می‌شود.

وی در مورد انگیزه 102 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد چند قلم کالا مطالبی بیان کرد.

وی در مورد اقدامات انجام‌شده در مورد برنج گفت: اخیرا با توجه به کمبودهایی که در استان‌های گیلان، مازندران و تهران بوده است اقدامات لازم به عمل آمده و در این رابطه 13500 تن برنج به مازندران و 1250 تن به گیلان حمل شده است. در تهران هم در بیشتر مناطق برنج حواله و توزیع شده است. ازسوی دیگر، حواله توزیع برنج برای روستاییان از امروز صادر شده است.

عسکر اولادی ادامه داد: با توزیع این میزان برنج قیمت این محصول برای مصرف‌کننده کاهش یافته و کنترل شده است. 

وزیر بازرگانی اظهار امیدواری کرد با ورود چند کشتی برنج در ماه جاری مشکل ما از این نظر به حداقل رسید اگرچه باید سعی کنیم با توسعه کشت برنج، واردات خود را کم کنیم.

22 اردیبهشت 1382؛ طرح هدفمند شدن یارانه‌ها به تصویب نرسید

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: طرح هدفمند شدن یارانه‌ها که با هدف ساماندهی به یارانه‌ها در کشور به مجلس ارائه شده به علت جامع نبودن و پیش‌بینی نشدن اثرات مثبت آن در این کمیسیون به تصویب نرسید.

ماشااله شکیبی اظهار کرد: نمایندگان و اعضای کمیسیون کشاورزی خواستار ارائه لایحه جامعی توسط دولت به مجلس شورای اسلامی شدند تا تمامی جوانب را برای اقشار کشور رعایت کند.

مخالفت مجلس با افزایش قیمت بنزین

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در شرایط فعلی افزایش قیمت بنزین بار سنگینی بر جامعه تحمیل می‌کند.

احمد میدری در مورد طرح افزایش مجدد قیمت بنزین گفت: در شرایط فعلی موافق افزایش قیمت بنزین نیستم، بلکه دولت باید وسایل حمل و نقل عمومی را گسترش داده و اقشار آسیب‌پذیر را زیر پوشش قرار دهد.

وی ادامه داد: افزایش قیمت بنزین آن موقع می‌تواند ضرر نرساند که بیش از 3 هزار دستگاه خودرو به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران افزوده شود و برای این کار سه سال زمان نیاز است.

وی گفت: اگر ظرفیت اتوبوس شهری و مترو به سه برابر میزان فعلی برسد، آن گاه افزایش قیمت سوخت به افراد آسیب‌پذیر صدمه نمی‌زند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه هدفمندی یارانه‌ در کالاهای اساسی روش یکسانی ندارد، گفت: در مورد برخی کالاها، سیستم جایگزین مانند بیمه و نظام درمانی همگانی وجود دارد.

پاریس به دنبال راهی برای تحویل ایرباس‌ها به ایران است

وزیر تجارت خارجی فرانسه درباره سرنوشت هواپیمای مسافربری فروخته‌شده به ایران گفت: پاریس امید زیادی دارد که بتواند راه‌حل مناسبی برای تحویل ایرباس‌های فروخته‌شده به ایران بیابد.

«فرانسوآ لوس» با اشاره به اینکه ناوگان ایران در حال حاضر تعدادی ایرباس در اختیار دارد، افزود: ما مشغول بررسی راه‌هایی برای انجام این معامله هستیم.

یک مقام مسوول در وزارت راه و ترابری گفت: قرارداد خرید هواپیماهای ایرباس از فرانسه صرفا یک کار تبلیغاتی بود.

این مقام مسوول افزود: از همان ابتدا دو کشور بر وجود تحریم‌ها واقف بودند و ایران نیز می‌دانست که فرانسه توانایی جلب رضایت آمریکا را جهت فروش ایرباس به ایران را ندارد.

سفارت فرانسه کلیه مباحث مطروحه در ارتباط با خرید ایرباس‌ها را بی‌ارتباط به دولت‌های ایران و فرانسه دانست و خاطرنشان کرد: این قرارداد تنها میان دو شرکت ایرانی و فرانسوی به امضا رسیده و دولتمردان دو کشور در جریان جزئیات قرارداد نیستند.

براساس اطلاعات واصله هنوز قرارداد پابرجاست. ایران بابت خرید هواپیماهای مذکور مبلغ 41 میلیون دلار به شرکت ایرباس پیش‌پرداخت کرده است.

بزرگ‌ترین پالایشگاه گاز جهان در عسلویه ساخته می‌شود

مدیر فاز 6 تا 8 پارس جنوبی گفت: شنبه آینده قرارداد ساخت بزرگ‌ترین پالایشگاه جهان و ایران در عسلویه به‌طور رسمی به امضا خواهد رسید.

غلامرضا منوچهری افزود: مبلغ کل قرارداد یک میلیارد و دویست و هفت میلیون دلار می‌باشد که بین شرکت پتروپارس با کنسرسیومی متشکل از شرکت تویو و جی‌سی ژاپن، دایلم کره و ایدرو از ایران به امضا خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه سهم دو شرکت تویو و ایدرو هر کدام 28 درصد و شرکت جی سی و دایلم هر کدام 22 درصد می‌باشد، افزود: مدت قرارداد برای فاز یک آن 34 ماه و برای کل فازها 43 ماه در نظر گرفته شده است.

ضمن اینکه قرار است 51 درصد ساخت داخل باشد. منوچهری ظرفیت گازی این پالایشگاه را 3 میلیارد فوت مکعب در روز اعلام کرد و گفت: دو محصول میعانات گازی به میزان 120 هزار تن در روز و LPG به میزان 3700 در روز برای صادرات در نظر گرفته شده است که بازار اصلی LPG احتمالا ژاپن خواهد بود.

تصویب طرح تحرک اقتصادی بوش در مجلس نمایندگان آمریکا

جورج بوش از موافقت مجلس نمایندگان آمریکا با کاهش مالیات‌ها تشکر کرد و از سنا خواست تا کار بر روی این طرح را طی هفته جاری به پایان برساند.

کنگره آمریکا از دو مجلس نمایندگان و سنا تشکیل شده است و لوایح باید به تصویب هر دو آنها برسد.

جرج بوش گفت: در حال حاضر نیاز به اقدام اساسی درباره اقتصاد، از ماه ژانویه که من این طرح را ارائه دادم، بیشتر و ضروری‌تر شده است چراکه در آمریکا در ماه آوریل به 6 درصد رسیده است.

وی افزود: طرحی که در حال حاضر مجلس نمایندگان تصویب کرده است کاهش 550 میلیارد دلاری مالیات را برای دهه آینده در بر دارد و 176 میلیارد دلار کمتر از آن چیزی است که ما در طرح خود در نظر داشتیم؛ اما لایحه همه عناصر دیگری که در طرح ما وجود دارد را در بر می‌گیرد.

22 اردیبهشت 1392؛ محاسبه تعرفه بنادر براساس ارز آزاد

پس از چند ماه بحث بر سر نحوه محاسبه تعرفه شرکت‌های کشتیرانی، رئیس سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به نص قانون تاکید کرد: تعرفه کشتیرانی‌ها بر مبنای دلار آزاد محاسبه و دریافت می‌شود. این در حالی است که تا سال گذشته کشتیرانی‌ها تعرفه دریایی را به صورت ریالی به سازمان بنادر پرداخت می‌کردند.

عطاالله صدر با اشاره به سه نرخی شدن نرخ ارز به احتمال تخلف کشتیرانی‌ها در مورد معادل ریالی دلار اشاره می‌کند و می‌گوید بر این اساس کشتیرانی‌ها باید تعرفه بنادر را به‌صورت ارزی به حساب دولت واریز کنند و در صورت مشکل در انتقال ارز معادل آن را بر مبنای نرخ روز ارز به صورت ریالی پرداخت کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید