گزارش نرخ سود در بازارهای مالی هفته اول اردیبهشت 1401

وضعیت نرخ سود در دو بازار؛ صعود و سکوت

کدخبر: ۵۷۰۶۴۳
اقتصادنیوز: در بازارهای مالی هفته اخیر، رفتار نرخ سود ها در بازارها دو رفتار مختلف داشته است. در هفته نخست اردیبهشت ماه سال گذشته، نرخ سود در بازار باز برابر با 23 درصد ثابت بوده و نرخ بهره بین بانکی همچنان رکوردزنی کرده است.
وضعیت  نرخ سود در دو بازار؛ صعود و سکوت

به گزارش اقتصادنیوز ، نرخ سود بازارهای مالی در هفته نخست سال گذشته دو رفتار مختلف را ثبت کرده است. در هر هفته عملیات بازار باز و بازار بین بانکی به منظور مدیریت بدهی بانک ها و تنظیم نرخ سود انجام می شود. 

در همین خصوص داده های آماری بانک مرکزی نشان می دهد وضعیت تزریق پول در بازار باز صعودی بوده در حالی که نرخ سود در این بازار همچنان ثابت باقی مانده است.

روند ثابت نرخ سود در بازار باز 

در هفته های متوالی سال جاری، نرخ سود در بازار باز برابر با 23 درصد بوده و روندی ثابت داشته است. در این بازار بانک ها با وثیقه اوراق نزد بانک مرکزی از این نهاد، استقراض نقدینگی کرده و متعهد می شوند در موقع مقرر این وام را به بانک مرکزی عودت دهند. این نرخ تا حراج پنجم در سال 1401 برابر با 23 درصد ثابت بوده و در مقابل تزریق پول در مرز 100 همت قرار گرفته است. این در حالی است که در بازار شبانه نرخ سود مسیری صعودی را در این هفته ها داشته است.

نرخ سود

روند صعودی نرخ بهره بین بانکی در هفته های اخیر

در بازار شبانه بانکها نیازهای فوری خود را مرتفع می کنند. در این بازار با وجود رشد کوریدور نرخ سود اما بده بستان میان بانک ها و بانک مرکزی روندی صعودی پبدا کرده است. در همین خصوص داده های اخیر ابنک مرکزی نشان می دهد در هفته نخست اردیبهشت 1402 نرخ بهره بین بانکی برابر با 23.62 درصد بوده و 0.13 واحد درصد از هفته پیش خود بیشتر شده است. این اتفاق به نوعی علامتی از تداوم وضعیت کسری در نهادهای مالی بوده و نشان می دهد رشد کوریدور نرخ بهره در هفته های اخیر اقدامی ناکافی بوده است. 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید