بایدها و نبایدهای قبل از ملاقات با پزشک

کدخبر: ۲۷۸۴۴۰
اقتصادنیوز: گاهی عادات و رفتارهایی که از خود نشان می‌دهیم می‌تواند به تشخیص غلط بیماری و مشکلاتمان ختم شود. زیرا برخی از آن‌ها بالقوه در نتیجه نهایی تست‌ها و آزمایشات خلل وارد می‌کنند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بهداشت نیوز: در اینجا به بایدها و نبایدهای قبل از ملاقات با پزشک اشاره خواهیم کرد:

۱. قبل از انجام تست فشارخون، قهوه ننوشید

اگر به مراجعه منظم به دکتر مقیدید، احتمالاً در فواصل زمانی مشخصی برای بررسی میزان فشارخونتان به پزشک مراجعه می‌کنید. بنابراین بهتر است قبل از ملاقات با پزشک از نوشیدن قهوه اجتناب نمایید زیرا می‌تواند بر روی نتیجه اثرگذار باشد. مصرف قهوه یا سایر مواد حاوی کافئین، مانند نوشابه انرژی‌زا یا کولا، یک ساعت (یا کمتر) قبل از تست فشارخون، می‌تواند عدد فشارسنج را به‌طور غیرواقعی بالا ببرد. همین موضوع در رابطه با مصرف محصولات حاوی تنباکو و داروهای ضدانعقاد خون نیز صادق است.

۲. قبل از آزمایش خون، وعده غذایی چرب مصرف نکنید

بهتر است قبل از هر بار آزمایش خون، از مصرف غذاهای بسیار چرب، مانند چیزبرگر یا پاستا، دوری کنید. در این حالت پزشک می‌تواند نتیجه دقیق‌تری از آزمایش خون و سلامت شما کسب کند. مصرف یک وعده غذایی بزرگ غیرمعمول می‌تواند در نتیجه آزمایشتان خلل وارد کند. همچنین در برخی موارد ممکن است نیاز باشد از مصرف هرگونه غذا به‌طور کلی اجتناب کنید. اگر لازم است میزان کلسترول و سایر چربی‌ها اندازه‌گیری شوند، باید ۸ تا ۱۰ ساعت از مصرف هر نوع کالری پرهیز نمایید. سطح قندخون و برخی چربی‌ها مانند تری گلیسیرید بعد از مصرف غذا افزایش پیدا می‌کند.

۳. از نوشیدن بیش از حد آب قبل از چکاپ بپرهیزید

به‌طور کلی خوب است که قبل از ملاقات با پزشک برای چکاپ، آب بنوشید. هیدراته بودن بدن در این زمان می‌تواند ضربان قلب و فشارخون را در بهترین حالت قرار دهد. اما اگر باید آزمایش خون یا ادرار انجام دهید، خوب است که سطح آب بدنتان در حد میانه باشد تا موجب دریافت نتیجه کاذب نشود. اما برای داشتن بدنی سالم خوب است هر روز میزان زیادی آب بنوشید.

۴. قبل از چکاپ، مثل همیشه غذا بخورید، نه کمتر یا بیشتر از حد معمول

همه ما می‌خواهیم به پزشک نشان دهیم که از نظر سلامت در بهترین سطح قرار داریم، اما نباید قبل از چکاپ سالانه عادت غذایی خود را تغییر دهیم. باید در مورد سبک زندگی و سلامت خود صادق باشید تا در صورت نیاز، بهترین دستورات مراقبتی برایتان صادر گردند. برای تغییر میزان کلسترول و قندخون زمان زیادی لازم است، پس چند روز سالم خوردن چیزی را تغییر نخواهد داد. برای تغییرات طولانی مدت، بهتر است برای همیشه رژیم غذایی سالم را در پیش بگیرید.

۵. (اگر ممکن است) قبل از مراجعه‌تان به پزشک داروی سرماخوردگی مصرف نکنید

وقتی بیمار هستید، پزشک می‌خواهد علائم بروز یافته را بدون تأثیر داروها، بررسی کند. در صورت امکان، قبل از مراجعه به پزشک هیچ دارویی را مصرف نکنید تا او بتواند هرگونه نشانه غیرطبیعی را شناسایی کند. برخی داروها ممکن است فشارخون را بالا ببرد و پزشک نتواند تشخیص دهد که آیا این فشار بالا ناشی از بیماری است یا دارو؟! اگر قبل از مراجعه، دارویی مصرف کرده‌اید، اجازه دهید پزشکتان از آن باخبر شود.

۶. قبل از مراجعه به متخصص پوست، از پدیکور و مانیکور و آرایش دوری کنید

متخصص پوست، بخش‌های مورد نیاز از جمله ناخن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد. بنابراین بهتر است قبل از مراجعهلاک نزنید، از ناخن مصنوعی استفاده نکنید و پدیکور و مانیکور انجام ندهید. علاوه بر مسائل مربوط به ناخن از جمله قارچ، می‌توان از روی ظاهر آن‌ها به مشکلات سلامتی دیگری از جمله کم‌خونی، دیابت و حتی بیماری قلبی پی برد. همچنین بهتر است استفاده از کرم‌های پوشش‌دهنده (به جز کرم ضدآفتاب و لوسیون) و سایه چشم هم پرهیز کنید. زیرا درماتولوژیست می‌تواند از پوست صورت و پلکتان به مسائلی پی ببرد.

۷. قبل از تست چربی، پرخوری نکنید

قبل از این آزمایش باید از مصرف شیرینی‌جات، مواد حاوی چربی بالا و به‌طور کلی پرخوری جلوگیری کنید. در ضمن نوشیدنی‌های الکلی باعث می‌شوند تری گلیسیرید به صورت کاذب در سطح بالا نشان داده شوند.

۸. قبل از انجام تست استرس، کافئین مصرف نکنید

تست ورزش (استرس) برای ارزیابی عملکرد قلب با راه رفتن روی تردمیل یا رکاب زدن با دوچرخه ثابت انجام می‌شود تا مشخص شود قلب، به این فشار چه واکنشی نشان می‌دهد و آیا سالم است یا خیر. اگر نیاز است نوع خاصی از تست استرس را، که شامل مصرف نوع خاصی دارو برای تحت استرس قرار دادن قلب است، انجام دهید، قبل از آن از مواد حاوی کافئین استفاده نکنید. کافئین، داروهای تنش‌زا، آدنوزین یا رگادنوئین را خنثی می‌کند.

۹. قبل از آزمایش ادرار، زیاد تشنه نمانید

اگر باید آزمایش ادرار انجام دهید، بهتر است قبل از آن بدنتان دهیدراته نباشد. بنابراین اگر قبل از آزمایش ورزش کرده‌اید، به اندازه لازم (نه بیش از حد) آب بنوشید. دهیدراته بودن شدید بدن می‌تواند نتیجه را تغییر دهد. اگر در برنامه‌تان ورزش نیست، بهتر است قبل از این تست ورزش نکنید. اما اگر ورزش منظم روزانه را در برنامه‌تان دارید، شما بهتر می‌دانید که بعد از آن بدن چه واکنشی نشان می‌دهد و چگونه باید مراقبت‌های لازم و هیدراته کردن را اعمال کنید.

۱۰. قبل از ماموگرافی از دئودرانت استفاده نکنید

توصیه می‌شود در ماموگرافی، زنان در روز آزمایش، از مصرف دئودورانت یا ضد عرق یا پودر اجتناب کنند. علت این است که بسیاری از دئودورانت‌ها و پودرها حاوی آلومینیوم هستند که در ماموگرافی شبیه به کلسی‌فیکشن در سینه دیده می‌شود و نتیجه می‌تواند به عنوان مثبت کاذب خوانده شود. اگرچه شما ممکن است در این مورد نگران باشید، پس بهتر است قبل از انجام این تست، دوش بگیرید.

۱۱. قبل از کولونوسکوپی، غذاهای قرمزرنگ نخورید

در حقیقت، غذای قرمز یا بنفش ممکن است کولون (روده بزرگ) را رنگ کند. این رنگ‌های بنفش یا قرمز، روده بزرگ را می‌پوشاند و می‌توانند بر نتیجه مطالعه تأثیر بگذارند. جالب توجه است که مکمل‌های آهن نیز می‌توانند همان تأثیر را داشته باشند، علاوه بر اینکه، می‌توانند برخی عواقب غیر قابل تحمل را نیز به دنبال بیاورند. آهن هم می‌تواند به دیواره‌های کولون رنگی شبیه زنگ‌زدگی بدهد، و دوباره تأثیری سوءیی در ارزیابی داشته باشد. علاوه بر این، آهن، در بسیاری از مردم، می‌تواند سبب یبوست شده و مانع پاکسازی کامل روده قبل از کولونوسکوپی شود. یک هفته قبل از کولونوسکوپی مصرف آهن باید متوقف شود. چیزهای دیگر که می‌توانند در پاکسازی کامل روده خلل وارد کند، غذاهای پرفیبر مانند میوه‌ها و سبزیجات خام، ذرت و لوبیا هستند، بنابراین از سه روز قبل از انجام این تست، از مصرف آن‌ها اجتناب شود.

۱۲. قبل از مراجعه به پزشک، سؤالاتتان را یادداشت کنید

مهم نیست چه نوع ملاقاتی با پزشک دارید، در هرصورت احتمالاً دچار استرس می‌شوید یا از سؤال خود خجالت‌زده خواهید شد و ممکن است سؤالاتی را فراموش کنید. اما اگر از قبل سؤالات و مطالبی که قصد صحبت کردن در مورد آن‌ها را دارید، را یادداشت کنید، این مشکل پیش نمی‌آید.

۱۳. اگر پریود هستید، قرار ملاقات خود را با پزشک زنان لغو نکنید

امروزه انجام هر تستی، حتی اگر شما در دوره قاعدگی خود باشید، مشکلی ایجاد نمی‌کند. آزمایش پاپ اسمیر مایع که امروزه به صورت استاندارد انجام می‌شود نیز حتی در این دوره قابل انجام است. پس لازم نیست قرار خود را لغو کنید، به جز زمانی که نگرانی‌های خاصی مثلاً در رابطه با وجود ترشحات بدبو یا زخم وجود دارد، که پریودی می‌تواند تشخیص آن را مبهم کند، البته در این مورد هم محدودیتی در مورد کشت میکروبی وجود ندارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید