آیا نور فرابنفش دشمن ویروس کرونا است؟

کدخبر: ۳۴۲۸۴۱
اقتصاد نیوز:این روزها نیاز مبرم به مواد ضدعفونی کننده باعث شده تا مردم از هر روشی برای اینکار استفاده کنند. استفاده از امواج فرابنفش یکی از این راه ها است اما آیا این نور برای انسان ضرر ندارد؟
آیا نور فرابنفش دشمن ویروس کرونا است؟

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسکانیوز، تاکنون مطالعات نشان داده اند که این نور باعث نابود کردن مواد ژنتیکی موجود در برخی از عوامل بیماری زا مانند ویروس H1N1 یا باکتری های معروف به MRSA می شود؛ در حالی که برای سلولهای پوستی پستانداران بی ضرر هستند.

اما نصب چراغهای UVC در دنیای واقعی باعث تعجب برخی از کارشناسان شده است. در ماه مارس، سازمان غذا ودارو سندی را منتشر کرد که می توان از وسایل ضد عفونی کننده UVC در تنظیمات مراقبت های بهداشتی در مواقع اضطراری کووید-19 استفاده کرد.

با این حال هیچ تحقیقی در مورد تاثیر طولانی مدت این نور روی بدن انسان انجام نشده است. با توجه به اینکه انواع دیگر اشعه فرا بنفش به پوست و چشم آسیب می رساند.

جوانب مثبت و منفی نور فرابنفش

در طیف الکترومغناطیسی نور UV بین نور مرئی و اشعه X قرار دارد. ما نمی توانیم آن را ببینیم، اگرچه در نور خورشید حضور دارد و ممکن است به DNA انسان آسیب بزند. به همین دلیل از ضد آفتاب استفاده می‌کنیم.

ضدآفتاب از پوست در مقابل دو نوع نور فرابنفش به نام های UVA و UVB محافظت که علت چین و چروک زودرس پوست ، آفتاب سوختگی و سرطان های پوست هستند. نوع سوم، به نام UVC ، طول موج خیلی کوتاهی دارد بنابراین برای ما تهدیدی نیست و می توان آن را در یک لامپ کوچک تولید کرد.

تحقیقات نشان داده است که UVC به مواد ژنتیکی مانند DNA میکروب ها یا ویروس‌ها را اسیب می‌زند.

جیم بولتون مهندس محیط زیست در دانشگاه آلبرتا اعلام کرد که این نور ویروس را نابود نمی کند اما امکان تولید مثل را از آن می‌گیرد.

بیماری همه گیر کووید-19ضد عفونی کننده اشعه ماوراء بنفش UVC را بسیار محبوب تر کرده در حالی که بیمارستان ها و حتی سیستم مترو شهر نیویورک در حال خرید این فناوری هستند.

نور UVC در مورد خراب کردن ماده ژنتیکی تفاوتی ندارد و می تواند به پوست و سلول های چشم آسیب برساند. بولتون می گوید برخی از طول موج های خاص UVC با سرطان پوست یا آب مروارید همراه هستند. روشهای بهداشتی که از این نور استفاده می کنند مانند ربات هایی که در بیمارستان هستند، هنگامی کار می کنند که کسی در آن نزدیکی نباشد.

برای انسان مضر نیست، اما برای پاتوژن‌ها نه

طبق گفته تیم تحقیقاتی دانشگاه کلمبیا که این ایده را ارائه داده است نور Far-UVC(نوری که دورتر قرار می‌گیرد) از این قاعده مستثنی است. اصطلاح Far-UVC به زیر مجموعه خاصی از طول موج UVC اطلاق می شود. به نظر می رسد نوری که در این محدوده قرار می گیرد توسط لایه‌های سطحی و غیر زنده چشم و پوست جذب می شود بنابراین سلولهای مرده از سلولهای زنده زیر خود محافظت می کنند.

با این حال ، پاتوژنهایی که در هوا شناور می شوند، فاقد سدی از سلول های مرده هستند.

کارل لدن مهندس محیط زیست در دانشگاه کلرادو بولدر در حال انجام پروژه تحقیقاتی است که انواع مختلفی از نور UVC را بررسی می کند تا بفهمد کدام نوع بهترین عمل ضد عفونی سطوح SARS-CoV-2 را انجام می دهد. اما نه لیندن و نه بولتون نمی‌دانند که ماندن طولانی مدت در زیر این نور چه تاثیری بر انسان دارد.

تنها تحقیق انجام شده به دنبال مشکلات بهداشتی در موش ها بوده است. در یکی از این مطالعات، جوندگان به‌طور دوره ای به مدت 10 هفته زیر اشعه قرار گرفتند و هیچ نوع توموری در آن ها ایجاد نشد.

دیوید برنر مدیر مرکز تحقیقات رادیولوژی در مرکز پزشکی ایروینگ دانشگاه کلمبیا اعلام کرد که پس از گذشت نزدیک به یک دهه مطالعه نور بسیار زیاد UVC روی موش‌ها و سلول های پوستی انسان شواهدی به دست آورده ایم که حتی مصرف دوزهای بسیار بالاتر از مقدار مصرف شده در دنیای واقعی، اطمینان بخش هستند.

اما تحقیقاتی بیشتری در مورد تاثیر این نور برای کارمندان با مشکلات چشمی و پوستی یا بیماری های دیگر وجود دارد.

تحقیقات نشان می دهد که Far-UVC ، RNA را در SARS-CoV-2 را از بین می‌برد و هنگامی که ویروس در هوا شناور باشد خیلی سریع این کار را انجام دهد اما چه طول موج UVC آن را به بهترین وجه انجام می دهد و چقدر زمان برای هدف قرار دادن ویروس و از بین بردن RNA آن زمان نیاز است؛ بخشی از تحقیقات آینده هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید