پاسخ کربی به سوالی درباره زمان ازسرگیری مذاکرات آتش‌بس در غزه؛ نمی‌دانم!

کدخبر: ۶۱۳۶۷۷
اقتصادنیوز: سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا درباره زمان ازسرگیری مذاکرات برای آتش‌بس گفت: آرزویمان این است که این اتفاق همین امروز بیفتد، اما واقعاً نمی‌دانم.
پاسخ کربی به سوالی درباره زمان ازسرگیری مذاکرات آتش‌بس در غزه؛ نمی‌دانم!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا امروز (یکشنبه) در گفت‌وگو با شبکه خبری ان‌بی‌سی در پاسخ به فشار مجری برنامه برای اظهارنظر درباره زمان ازسرگیری مذاکرات برای آتش‌بس گفت: ای کاش جواب این سؤال را می‌دانستم. آنچه می‌توانم بگویم این است که هنوز در حال کار جدی هستیم تا ببینیم می‌شود طرفین را پای میز مذاکره آورد یا خیر. آرزویمان این است که این اتفاق همین امروز بیفتد، اما واقعاً نمی‌دانم.

یمن، آمریکا را تهدید کرد/ حملات دردناکی را علیه تل‌آویو آغاز می‌کنیم

در ۲۴ نوامبر و پس از چند روز مذاکره غیرمستقیم، اسرائیل و مقاومت فلسطین به توافق برای آتش‌بس موقت به مدت چهار روز و تبادل اسرا دست یافتند؛ توافقی که قرار بود در روز دوشنبه هفته گذشته به پایان برسد، اما «حماس» در آخرین ساعات اعلام کرد که با قطر و مصر در مورد تمدید آتش‌بس بشردوستانه برای دو روز دیگر و با همان شروط پیشین به توافق رسیده است.

نگرانی اسرائیل از محبوبیت حماس/ رهبران حماس باید ترور شوند!

اما در نهایت در روز جمعه بعد از شکست مذاکرات برای تمدید آتش‌بس یک هفته‌ای، تهاجمات اسرائیل به غزه ازسرگرفته شد. این پس از آن اتفاق افتاد که مقامات اسرائیلی مکرراً از تشدید حملات پس از پایان آتش‌بس سخن می‌گفتند.

اظهارات کربی پس از آن مطرح می‌شود که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل مذاکره‌کنندگان خود را از قطر خارج و اظهار کرد که گفت‌وگوهای این رژیم با حماس به بن‌بست رسیده است.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا همچنین اعلام کرد که جامعه اطلاعاتی این کشور از اسنادی که یک رسانه آمریکایی اخیراً درباره قصد حماس برای حمله به مواضع اسرائیل منتشر کرد، مطلع نبوده‌اند.

کربی گفت: نهادهای اطلاعاتی اعلام کرده‌اند که به این سند دسترسی نداشتند و هیچ نشانه‌ای هم در حال حاضر مبنی بر اینکه آن‌ها از این سند آگاهی داشتند، وجود ندارد.

روزنامه نیویورک‌تایمز چندی پیش گزارش داد که اسرائیل بیش از یک سال قبل از آغاز عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر سال جاری، از طرح جنبش مقاومت فلسطین (حماس) برای حمله به مواضع این رژیم در اراضی اشغالی آگاهی داشت؛ حمله‌ای که به مرگ بیش از ۱۲۰۰ صهیونیست منجر شد. این روزنامه آمریکایی از یک گزارش ۴۰ صفحه‌ای خبر داد که آن انواع احتمالی حملات حماس و تخریب‌هایی که ممکن است به بار بیاورد، شرح داده شده است.

بااین‌وجود، این روزنامه اظهار کرد که مقامات اطلاعاتی و نظامی اسرائیل این نقشه حماس را «جاه‌طلبانه» و اجراناپذیر توصیف کرده و به آن توجهی نشان ندادند.

کربی از پاسخ به پرسش مجری شبکه ان‌بی‌سی مبنی بر اینکه آیا اسرائیل باید به این سند دسترسی می‌داشت یا خیر پاسخ نداد؛ اما گفت: جاسوسی مانند یک تصویر شطرنجی و چندپاره است که گاهی اوقات می‌توانید با چیدن تکه‌ها کنار یکدیگر، به یک تصویر معنادار برسید. اما گاهی هم برخی تکه‌ها را در اختیار ندارید.

او در ادامه مانند دیگر مقامات غربی و اسرائیل، بحث درباره قصور نهادهای اطلاعاتی را به آینده موکول کرد و گفت: اسرائیل در زمان و موقعیت مناسب در این باره تحقیق می‌کند. نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو پیش‌تر در این باره به‌وضوح صحبت کرده و آن را شکستی از سوی خود اسرائیل دانسته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید