فواید ویتامین B۱۲ که از آن بی خبرید

کدخبر: ۲۸۰۲۷۴
اقتصادنیوز:مغز و سایر اعضای بدن برای عملکرد مناسب نیاز به ویتامین B۱۲ دارند.

به گزارش اقتاصدنیوز به نقل از سلامت نیوز ، طبق اعلام اداره مکمل‌های رژیمی آمریکا، میزان دوز مصرف توصیه شده B۱۲ برای افراد بزرگسال بیش از ۲.۴ میکروگرم است.

ویتامین B۱۲ به طورطبیعی در انواع محصولات حیوانی یافت می‌شود و در ماهی‌های نظیر سالمون، تون و قزل آلا بسیار بالاست. سایر منابع B۱۲ شامل مرغ، تخم مرغ، ماست، شیر و گوشت گوساله هستند.

تأثیر ویتامین B۱۲ بر عملکرد دستگاه عصبی یکی از موضوعات مورد توجه دانشمندان است. کمبود این ویتامین در بدن باعث بروز بیماری‌های عصبی و جسمانی می‌شود و گاه عوارضی جبران‌ناپذیر دارد.

ویتامین B12 یا "کوبالامین" یکی از ویتامین‌های بسیار مهم برای تشکیل و تجدید گلبول قرمز و عملکرد مطلوب دستگاه عصبی انسان است و از این رو درمانی مؤثر برای کم‌خونی حاد، اختلالات و فشار روانی و افسردگی به شمار می‌رود.

در سال‌های اخیر تأثیر این ویتامین بر سیستم عصبی خودمختار که مسئول برقراری ثبات شرایط داخلی بدن می‌شود مورد بررسی قرار گرفته است. این ویتامین در تشکیل DNA، ساخت غلاف میلین (پوشش سلول‌های عصبی)، تکثیر سلولی و تولید گلبول قرمز، جذب آهن و اسید فولیک مؤثر است.

عوارض کمبود ویتامین B۱۲ عبارتند از کم‌خونی، احساس ضعف و سستی و بی‌حالی، حواس‌پرتی، زوال عقل و عدم تمرکز، زخم دهان و زبان، کاهش وزن، اختلال در راه رفتن و بوی بد دهان. علائم حاد کمبود این ویتامین توهم، افسردگی، از دست دادن حافظه و پارانویا است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید