علت لرزش دست ها و راه های درمان آن

کدخبر: ۲۵۹۲۶۸
اقتصادنیوز: لرزش معمولا به دلیل انقباض های غیر ارادی عضلات رخ می دهد و امکان دارد در هر جایی از بدن ایجاد شود ولی بیشتر در قسمت گردن ، بازوها و دست‌ها ایجاد می گردد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نیک صالحی؛ عده زیادی از مردم لرزش دست ها را در خود احساس می کنند. خفیف بودن این لرزش مشکلی برای افراد ایجاد نمی کند اما زمانی این مسئله جدی می شود که لرزش ها به صورت واضح دیده شوند. درست است که این لرزش آزار دهنده می تواند باشد ولی خطری برای سلامتی شخص ایجاد نمی کند. برای خواندن علت لرزش دست ها و راه های مقابله با لرزش دست ها با نیک صالحی همراه باشید.

علت لرزش دست ها و دیگر اندام ها

هر فردی دچار لرزش است اما بیشتر آنها خفیف است . لرزش به علت انقباضات غیر ارادی عضلات است و ممکن است در هر جایی از بدن ایجاد گردد اما اغلب در گردن بازوها ودستها ایجاد می شود بیشتر افراد تنها هنگامی دچار لرزش واضح می شوند که تحت فشار عصبی بوده یاخسته باشند همچنین می تواند عارضه جانبی بعضی داروها باشد .

در برخی افراد بیماری لرزش و یا رعشه ایجاد می گردد و زمانی متوجه این حالت می گردد در هنگام گرفتن اشیاء لرزش های واضحی ایجاد می گردد اگر چه آزار دهنده است ولی خطری برای سلامت فرد به حساب نمی آید. در بعضی موارد فعالیت زیاد غده تیروئید و بیماری ویلسون که اختلال در متابولیسم مس باعث ایجاد این حالت می گردد . در افراد بالرزش های ناتوان کننده نیاز به درمان طبی است و داروهایی نظیر پروپرانولول و پریمیدون تجویز می شود تا لرزش مهارشود .

علت لرزش دست ها و راه های کاهش آن

راههای کاهش شدت بدون در نظر گرفتن علت آن شامل موارد زیر است: دور کردن استرس کاهش مصرف قهوه بدلیل کافئین موجود در قهوه لرزش ایجاد می گردد. استراحت کافی برخی از داروها مثل داروهای درمان آسم باعث لرزش می گردد.برای بررسی بیشتر می توانید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

استرس یکی از عوامل اصلی یا منجر شونده به شکل گیری دست های لرزان است. در حقیقت، استرس، اضطراب و عصبانیت می توانند زمینه ساز دست های لرزان باشند. از این رو، شما باید تا حد امکان برای کسب آرامش و کاهش استرس و تنش در زندگی خود تلاش کنید.

مدیتیشن، یکی از بهترین گزینه ها برای کاهش استرس است که باید مد نظر قرار بگیرد. مدیتیشن شفافیت را به ذهن باز می گرداند و اعصاب را آرام می سازد.

استرس علت لرزش دست ها

تنفس عمیق، یکی دیگر از تکنیک های خوب برای مبارزه با استرس است. تنها ۱۰ دقیقه تنفس عمیق از طریق دیافراگم می تواند تا حد زیادی به نفع سیستم عصبی و القا آرامش تمام شود.

نوشیدن چای بابونه یا استفاده از روغن بابونه برای کاهش علت لرزش دست ها

بابونه گیاهی دارویی دارای ویژگی های تسکین دهنده و آرامش بخش است. این گیاه می تواند سیستم عصبی را آرام سازد و همچنین استرس و اضطراب را از بین می برد.

بابونه یک گیاه ضد اسپاسم موثر است که به شل کردن اسپاسم های عضلانی – می توانند موجب لرزش دست ها شوند – کمک می کند.

روزانه دو تا سه فنجان چای بابونه بنوشید. برای تهیه چای بابونه، یک چای بابونه کیسه ای یا یک قاشق غذا خوری گل بابونه را در یک فنجان ریخته و سپس آب داغ به آن اضافه کنید و اجازه پنج تا ۱۰ دقیقه دم بکشد. چای را صاف کرده و در شرایطی که همچنان گرم است بنوشید.

همچنین، شما می توانید چند قطره روغن بابونه را به آب وان حمام اضافه کنید تا به آرامش اعصاب کمک کند.

نکته: افرادی که داروهای دیابت مصرف می کنند باید در استفاده از بابونه حد اعتدال را رعایت کنند و این کار را زیر نظر پزشک انجام دهند.

رفع علت لرزش دست ها

تمرینات مربوط به دست می توانند موجب تقویت این اندام ها شوند و از شدت لرزش ها کاسته یا به طور کامل از آنها جلوگیری کنند.

یک توپ مخصوص کاهش استرس را کف دست خود قرار دهید.

توپ را تا آنجا که می توانید محکم فشار دهید.

این وضعیت را برای حدود پنج ثانیه حفظ کرده، سپس به آرامی از فشار کم کنید.

این کار را ۱۰ بار تکرار کنید.

این تمرین را چند بار در روز انجام دهید.

همراه با تمرینان مخصوص دست ها، از یوگا نیز بهره ببرید. یوگا در کاهش استرس موثر است و به خواب بهتر کمک می کند. استرس و خواب کم دو عامل کلیدی در لرزش دست ها هستند.

بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در روز به انجام یوگا بپردازید تا ایجاد تفاوت در سلامت خود را شاهد باشید.

نوشیدن چای اسطوخودوس یا استفاده از روغن اسطوخودوس

رفع علت لرزش دست ها

اسطوخودوس یک درمان طبیعی موثر برای مدیریت لرزش دست ها است. این گیاه دارویی برای سیستم عصبی بسیار خوب است که نقشی کلیدی در درمان این مشکل ایفا می کند.

افزون بر این، اسطوخودوس به افراد در غلبه بر اضطراب و استرس کمک می کند که به طور معمول موجب لرزش دست ها می شوند. رایحه آرامش بخش اسطوخودوس سطوح اسید گاما آمینوبوتیریک مغز را افزایش می دهد که یک انتقال دهنده عصبی موثر در مبارزه با استرس است.

بدون در نظر گرفتن این که چه میزان عصبی یا دچار استرس هستید، اثر آرامش بخش اسطوخودوس می تواند خلق و خوی شما را بهتر سازد.

اسانس اسطوخودوس می تواند به روبالشی ها یا آب وان حمام اضافه شود تا به آرامش عضلات منقبض و دچار تنش کمک کند.

همچنین، شما می توانید روزانه چند فنجان چای اسطوخودوس بنوشید. برای تهیه چای اسطوخودوس، سه قاشق غذاخوری از گل های تازه این گیاه یا یک قاشق و نیم از اسطوخودوس خشک شده را به دو فنجان آب داغ اضافه کنید و اجازه دهید به مدت پنج دقیقه دم بکشد.

نوشیدن چای سنبل الطیب یا استفاده از عصاره آن

سنبل الطیب سالیان متمادی است که برای آرامش عضلات و کاهش تنش مورد استفاده قرار می گیرد که برای درمان لرزش دست ها مهم است. افزون بر این، اثر آرامش بخش این گیاه استرس را کاهش داده و خواب را بهبود می بخشد که دو عامل مهم در بهبود مشکل آزار دهنده دست های لرزان هستند.

نصف قاشق چایخوری عصاره مایع سنبل الطیب را روزانه برای کنترل لرزش دست ها مصرف کنید.

گزینه دیگر نوشیدن چای سنبل الطیب چند بار در هفته است. برای تهیه چای سنبل الطیب، یک قاشق چایخوری ریشه سنبل الطیب خشک شده را در یک فنجان آب داغ بریزید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه دم بکشد. چای را صاف کرده و آن را بنوشید.

نکته: مصرف سنبل الطیب طی دوران بارداری، دوران شیردهی یا در صورت مصرف داروهای خواب آور تجویز شده یا مسکن های ضد درد بی خطر نیست.

مصرف متعادل ب-کمپلکس

برای درمان لرزش دست ها، مصرف متعادل ب-کمپلکس ضروری است. انواع مختلفی از ویتامین B وجود دارند که به حفظ سلامت اعصاب و عضلات قوی کمک می کنند. به عنوان مثال، ویتامین های B12، B1 و B6 برای حفظ اعصاب سالم و محافظت از آنها در برابر آسیب ضروری هستند.

کمبود ویتامین های B ممکن است به از دست دادن هماهنگی و تعادل بین اندام های مختلف منجر شود که به نوبه خود موج لرزش دست ها می شود. این مساله می تواند به ضعف عضلانی نیز منجر شود.

برای مصرف مکمل های ب-کمپلکس همواره با پزشک مشورت کنید. همچنین می توانید مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین B مانند غلات کامل، زرده تخم مرغ، لوبیا، نخود، سبزیجات سبز برگ، محصولات لبنی و گوشت ماکیان را مد نظر قرار دهید. همچنین، مصرف غذاهای فرآوری شده را کنار بگذارید زیرا دارای ارزش تغذیه ای حداقلی یا بدون ارزش هستند.

کمبود امگا۳ علت لرزش دست ها

اسیدهای چرب امگا-۳ برای سیستم عصبی بسیار مفید هستند. این اسیدهای چرب یک پوشش محافظ برای میلین اعصاب ایجاد می کنند که برای حفظ سلامت سلول های عصبی و رفع التهاب مهم است. حتی التهاب خفیف می تواند شرایط افرادی که از دست های لرزان رنج می برند را بدتر سازد.

مصرف ماهی هایی مانند سالمون، تن و ساردین، در کنار کبد ماهی و روغن ماهی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. افرادی که رژیم گیاهخواری دارند می توانند اسیدهای چرب امگا-۳ را از دانه کتان، روغن دانه کتان، دانه های کدو تنبل و گردو دریافت کنند.

کمبود منیزیم علت لرزش دست ها

الکترولیت هایی مانند منیزیم به انتقال تکانه های الکتریکی از اعصاب به عضلات کمک می کنند. از این رو، زمانی که بدن با کمبود این مواد معدنی مهم مواجه می شود، ممکن است اسپاسم عضلات را تجربه کنید که این شرایط می تواند به لرزش دست ها منجر شود.

از جمله مواد غذایی سرشار از منیزیم می توان به دانه های کنجد، حبوبات، مغزهای خوراکی و دانه ها، و سبزیجات سبز برگ اشاره کرد.

مصرف مکمل های منیزم نیز می تواند به اصلاح کمبود این ماده معدنی در بدن کمک کند، اما پیش از آغاز مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

اجتناب از کافئین

اگر از لرزش دست ها رنج می برید زمان آن فرا رسیده تا میزان مصرف کافئین خود را به حداقل برسانید یا به طور کامل قطع کنید.

مصرف زیاد کافئین می تواند موجب تحریک سیستم عصبی مرکزی شود و این شرایط می تواند موجب شکل گیری لرزش در دست ها شود. در کنار لرزش دست ها، مصرف زیاد کافئین می تواند به سردرد، سرگیجه، اضطراب و تپش قلب جدی منجر شود که انجام فعالیت های روزانه را دشوار می سازند.

نه تنها قهوه، بلکه باید از تمام نوشیدنی ها و مواد غذایی حاوی کافئین پرهیز کنید.

سیگار علت لرزش دست ها

هنگامی که موضوع تغییرات سبک زندگی که به کنترل لرزش دست ها کمک می کنند، مطرح می شود، ترک الکل و سیگار دو عامل کلیدی هستند.

مصرف بیش از اندازه الکل تاثیر مستقیم بر سیستم عصبی دارد. در حقیقت، الکل می تواند سیستم عصبی را به شدت تضعیف کند و موجب لرزش در دست ها شود.

در کنار الکل، شما باید سیگار را نیز ترک کنید. نیکوتین بیش از اندازه در بدن می تواند موجب شکل گیری لرزش در دست ها شود و با گذشت زمان شرایط وخیم‌تر نیز می شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید