خواص قهوه از سلامت پوست و مو تا لاغری

کدخبر: ۲۶۴۲۷۹
اقتصادنیوز: با خواص قهوه آشنا شوید قهوه یک نوشیدنی رایج به خصوص در کشورهای اروپایی و امریکایی محسوب می شود. این نوشیدنی از دانه های گیاه قهوه گرفته شه و طعم و مزه بسیار خوبی دارد. گیاه مذکور بیشتر در افریقا و کشورهای جنوب شرق اسیا کشت می شود .
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از عصرشهروند؛ قهوه یک نوشیدنی رایج به خصوص در کشورهای اروپایی و امریکایی محسوب می شود. این نوشیدنی از دانه های گیاه قهوه گرفته شه و طعم و مزه بسیار خوبی دارد. گیاه مذکور بیشتر در افریقا و کشورهای جنوب شرق اسیا کشت می شود .چون اب و هوای این مناطق برای کشت قهوه مناسب تر است. دانه های خام این گیاه قابل نوشیدن نیستند و این دانه ها باید بعد از خشک شدن برشته شده و بعد برای نوشیدن آماده شوند. میزان برشته کردن این دانه های نوشیدنی هم بسته به سلیقه و ذائقه افراد متفاوت است و هر بیشتر برشته شود، کافئین موجود در آن افزایش پیدا خواهد کرد.

قهوه در ایران هم از قرن نوزدهم و زمان صفویه رواج پیدا کرد و بیشتر نوشیدنی درباری و افراد ثروتمند محسوب می شد. در ایران این نوشیدنی به شکل های مختلف نظیر کاپاچینو، اسپرسو، قهوه فوری و شیر قوه سرو می شود و هر کدام هم طرفداران خاص خود را دارد. البته برخی ایرانیان هم علاقه زیادی به فال قهوه دارند و برای اینکه آینده خود را پیش بینی کنند، حاضرند پول زیادی به فالگیران بدهند. نکته مهمتر مواد مغذی موجود در این نوشیدنی است. قهوه به مقدار زیادی انتی اکسیدان،پتاسیم، منیزیم و نیاسین داشته و همه این مواد برای رشد و سلامت بدن بسیار مهم هستند.

خواص قهوه برای مو

از خواص قهوه برای مو می تواند به تاثیر آن بر رشد موها اشاره کرد. این نوشیدنی به دلیل  داشتن کافئین در رشد و پرپشت شدن موها موثر بوده و باعث می شود از ریزش آنها هم کم شود. کافئین محرک موها بوده و سلول های مو را به تکثیر تشویق می کند، ضمن اینکه عمر موها به میزان ۳۷ درصد و رشد انها به اندازه ۴۶ درصد با مصرف کافئین افزایش پیدا می کند و از خواص دیگر قهوه برای موها درمان نوعی تاسی و ریزش موها در مردان است که آن را به میزان زیادی کاهش می دهد.

با استفاده از این نوشیدنی حتی می توانید موهایتان را رنگ کرده و رنگ قهوه ای درخشان و روشن بسیار زیبایی به موهایتان بدهید . برای این کار فقط کافی است یک فنجان از این نوشیدنی را درست کرده و بگذارید سرد شود، بعد از سرد شدن موها را با آن ماساژ داده و بگذارید برای نیم ساعت روی سر بماند و یا اینکه پودر قهوه را با شامپو و یا آب مخلوط کنید به شکلی که به صورت یک خمیر نرم در بیاید. بعد موها را با آن ماساژ داده و بعد ازچند دقیقه بشویید. تکرار این کار برای چند دفعه باعث تغییر رنگ موها به قهوه ای روشن بسیار زیبا خواهد شد.

خواص قهوه برای پوست

این نوشیدنی محبوب به دلیل داشتن ویتامین k قادر است سیاهی و پف پوست اطراف چشم را کاهش دهد. بهترین ماسک برای سیاهی دور چشم خوردن یک فنجان از این نوشیدنی بعد از بیدار شدن از خواب است. از دیگر خواص قهوه برای پوست می توان به خاصیت لایه برداری آن اشاره کرد. دانه های این گیاه اگر به صورت پودر درامده و با مقداری لیمو و یا اب مخلوط شود به عنوان یک لایه بردار قوی عمل کرده و سلول های پیر و مرده پوست را بیرون می کشد و باعث جوانسازی و شادابی پوست خواهد شد.

مقدرای قهوه را با آب مخلوط کرده و برای چند روز روی پوست صورت ماساژ دهید بعد از مدتی تیرگی ها و همچنین خستگی پوست از بین رفته و شاداب و درخشان و جوان خواهد شد. از دیگر خواص قهوه برای یپوست درمان سلولیت آن است سلولیت یعنی پوست در قسمت هایی مثل ران، شکم، پهلو و باسن دچار ناهمواری شده و شکل بدی به خود می گیرد. برای درمان این مشکل بهترین راه حل استفاده از اسکراب قهوه است. برای درست کردن اسکراب قهوه مقداری پودر این نوشیدنی را با نمک دریا و روغن نارگیل مخلوط کرده به طوری که به صورت یک خمیر نرم در بیاید و درون یک ظرف شیشه ای ریخته و بگذارید برای چند ساعت بماند بعد با استفاده از یک ابر نرم یا انگشت این اسکراب را روی نواحی شکم و ران و پهلو مالیده و ماساژ دهید این کار بعد از مدتی باعث می شود سلولیت پوست در این نواحی کاهش پیدا کرده و درمان شود.

یکی دیگر از خواص این نوشیدنی برای پوست استفاده از اسکراب آن برای نرمی و لطافت پوست است. کافئین و انتی اکسیدان های موجود در این نوشیدنی باعث می شود که پوست نرم و لطیف شده و خشکی آن از بین برود برای درست کردن این اسکراب مقداری پودر این نوشیدنی را با شکر قهوه ای، روغن نارگیل و عسل مخلوط کرده و خوب بهم بزنید. این ترکیب به پوست آبرسانی کرده و خشکی آن را از بین می برد.

خواص قهوه برای لاغری

از خواص قهوه برای لاغری افزایش سوخت و ساز بدن است. گروهی از پژهشگران با مطالعه روی برخی ورزشکاران به این نتیجه رسیده اند ورزشکارانی که روزانه یک فنجان از این نوشیدنی را مصرف می کنند به میزان ۱۵ درصد متابولیسم و سوخت و ساز در بدن انها افزایش پیدا خواهد کرد و افرادی هم که اهل ورزش نیستند و فعالیت بدنی هم ندارند اگر روزانه مقداری از این نوشیدنی را در برنامه غذایی خود قرار دهند به میزان ۱۵ تا ۲۰ درصد سوخت ساز بدن انها بالاتر رفته و باعث کاهش وزن و لاغری خواهد شد.

از خواص دیگر قهوه برای لاغری عملکرد سدیم و پتاسیم موجود در آن است. این دو ماده معدنی باعث تنظیم قند خون شده و تمایل شخص را به خوردن غذای زیاد به خصوص شیرینی کاهش می دهند و از این طرق باعث لاغری می شوند. از طرفی هم مصرف این نوشیدنی قبل از فعالیت بدنی باعث می شود به جای سوختن گلیکوژن چربی ها شروع به سوختن کرده در نتیجه وزن شخص کاهش پیدا کند.

خواص قهوه برای کبد

کبد در برخی افراد ممکن است به یک بیماری خاصی به نام خود ایمنی یا اسکلروزان مبتلا شود . بیماری خود ایمنی در کبد باعث ایجاد سیروز کبد و سرطان مجاری صفرایی و کلیه شده و حتی می تواند سبب مرگ شود. تحقیقات نشان داده است افرادی که عادت به نوشیدن این گیاه خوشبو و خوش طعم دارند کمتر به بیماری خود ایمنی کبد در نتیجه سرطان اندام های داخلی مبتلا می شوند. حتی در برخی تحقیقات ثابت شده است از خواص قهوه برای کبد کاهش احتمال ابتلا به سرطان کبد به اندازه ۸۰ درصد است.

خواص قهوه برای کبد چرب

از خواص قهوه برای کبد چرب افزایش سوخت و ساز چربی های اضافه در این عضو بوده و باعث می شود غلظ و درصد چربی های ان کاهش پیدا کند. عموما دلیل اصلی بروز کبد چرب ذخیره شدن چربی ها در کبد بوده و عدم توانایی کبد برای سوخت و ساز انها است. نوشیدن دانه های این گیاه خوشبو باعث افزایش سوخت و ساز چربی ها در بدن به خصوص چربیهای کبد شده و عارضه کبد چرب را کاهش می دهد.

خواص قهوه برای سرما خوردگی

گفته شده مصرف این نوشیدنی به میزان زیاد می تواند، باعث شدت گرفتن سرماخورگی شود. در واقع از خواص قهوه برای سرماخوردگی می توان به اثر منفی آن اشاره کرد. این نوشیدنی سبب کاهش آب بدن شده و از انجایی که شخص سرماخورده باید نوشیدنی و آب فراوان مصرف کند مصرف این گیاه باعث تشدید سرماخوردگی در آن خواهد شد.

خواص قهوه برای قلب

کاری که این نوشیدنی برای قلب انجام می دهد در واقع جلوگیری از انسداد رگ های آن است. انسداد رگ های قلبی باعث حمله قلبی و بیماری های مرتبط با آن خواهد شد. افرادی که روزانه دو یا سه فنجان از دم کرده این گیاه را می نوشند قلب سالم تری داشته و کمتر دچار گرفتگی رگ و همچنین حمله قلبی می شوند. بنابراین از خواص قهوه برای قلب حفظ سلامت آن بوده ، ضمن انکه رگهای قلبی را هم باز و منعطف نگه می دارد.

خواص قهوه برای فشار خون

برخی تحقیقات نشان داده است، کافئین باعث افزایش فشار خون می شود ولی این افزایش فشار خون خیلی زیاد نبوده و حتی گفته شده است، ناچیز است. البته در افرادی که سابقه فشار خون دارند باید مصرف آن با دقت بیشتری انجام شود و در صورت مشاهده تغییرات در فشار خون نوشیدن آن متوقف گردد.خواص قهوه برای فشار خون بیش از انکه منفی باشد به نظر می رسد مثبت بوده و باعث سلامت قلب و کارکرد بهتر آن خواهد شد.

خواص قهوه برای بیماری الزایمر

آلزایمر عارضه ای است که عموما در افراد با سنین بالا بروز کرده و باعث از یاد رفتن خاطرات و اطلاعات دور و نزدیک می شود. گقته شده مصرف روزانه چند فنجان قهوه باعث تحریک سلول های عصبی مغز شده و قسمت مربوط به حافظه و یادگیری را تقویت خواهد کرد و روند ابتلا به الزایمر را به تاخیر می اندازد. علاوه بر آن وجود پلی فنول در این نوشیدنی که نوعی آنتی اکسیدان است تاثیر مستقیم در پیشگری از الزایمر داشته و از بروز آن جلوگیری می کند. در تحقیقی که روی زنان و مردان میانسال و پیر انجام شده است، مشخص شد افرادی که روزانه دو یا سه فنجان از این نوشیدنی را مصرف می کنند به میزان ۳۰ درصد کمتر به الزایمر مبتلا می شوند.

خواص قهوه برای شادابی و نشاط

گفته شده کافئین خاصیت تحریک کنندگی داشته و شخص را سرحال و شاداب می کند البته شاید خودتان هم تجربه کرده باشید وقتی آخر شب این نوشیدنی را مصرف می کنید دیرتر به خواب رفته و سرحال می شوید برای همین استفاده از دم کرده این گیاه باعث نشاط و شادابی خواهد شد که البته علت آن هم وجود انتی اکسیدان های فراوان در این گیاه نوشیدنی است.

خواص قهوه برای دیابت

قهوه حاوی مقادیر زیادی پتاسیم و منیزیم است که سطح قند خون را به میزان زیادی پایین اورده ضمن انکه باعث تنظیم قند خون هم می شود. برای همین گفته شده است که نوشیدن آن باعث کنترل قند خون در بیماران دیابتی خواهد شد و البته از بروز آن هم پیشگیری می کند. تحقیقاتی که روی بیماران دیابتی و افراد سالم انجام شده است، نشان می دهد افرادی که روزانه دو یا سه فنجان از این دم کرده می نوشند به میزان ۴۳ درصد کمتر به دیابت مبتلا شده و افرادی که علاقه ای به این نوشیدنی ندارند تا ۲۷ درصد ضریب ابتلا به دیابت در انها بالاتر است. کاری که این نوشیدنی برایی بدن انجام می دهد تقویت سلول ها بوده و از طرفی جذب قند در خون را به تعادل می رساند و این فرایند در واقع پیشگیری کننده از دیابت خواهد بود.

خواص قهوه برای پیشگری از پارکینسون

نوشیدنی این گیاه افریقایی به دلیل اینکه حاوی کافئین است، می تواند از بیماری پارکینسون پیشگیری کند . علت بروز پارکیسنون کاهش هورمون دوپامین در مغز است و کافئین مانع از بین رفتن و کاهش این هورمون می شود. تحقیقاتی که در سال های ۲۰۰۲ و ۲۰۱۴ انجام گرفته است، نشان می دهد افرادی که روزانه دو یا سه فنجان از این نوشیدنی مصرف می کنند در یک رابطه مستقیم کمتر و به میزان ۳۵ درصد دچار بیماری پارکینسون می شوند و البته حافظه قوی تری هم دارند. در واقع نقش این گیاه در جلوگیری از پارکینسون حفظ هورمون دوپامین است.

خواص قهوه برای خشکی چشم

خشکی چشم به دلیل عدم فعالیت یا کاهش فعالیت غدد اشکی اتفاق می افتد. از خواص قهوه برای خشکی چشم فعال کردن غدد اشکی است. کافئین موجود در این نوشیدنی باعث می شود، غدد اشکی فعال شده و در نتیجه خشکی چشم درمان شود البته نوعی حالت پیشگیری کننده هم دارد و نوشیدن دو یا سه فنجان از این گیاه دم کرده باعث جلوگیری از خشکی چشم می شود. خشکی چشم عموما در سنین بالا و افراد بالای ۵۰ سال رخ داده و تعداد افرادی که در سراسر دنیا به این عارضه دچار هستند، بسیار بالاست.

آیا قهوه جذب کلسیم را کاهش داده و باعث پوکی استخوان می شود؟

برخی تحقیقات و البته نظرات وجود دارد که مصرف چای و قهوه باعث کاهش جذب کلسیم در استخوان و بروز پوکی استخوان می شود. گفته شده کافئین موجود در این نوشیدنی باعث می شود کلسیم جذب شده از طریق مواد غذایی وارد استخوان نشده و به مرور احتمال بروز پوکی استخوان و خرد شدن آنها بوجود اید اما انچه واقعا اتفاق می افتد کاهش بسیار ناچیز جذب کلسیم در هنگام مصرف این نوشیدنی است. این کاهش جذب اصلا به حدی نیست که باعث پوکی استخوان شده و مشکلات این چنینی را بوجود اورد. برای اینکه نگرانی نداشته باشید، هنگام صبحانه سعی کنید لبنیات و مواد حاوی کلسیم بیشتر مصرف کنید تا تاثیر ناچیز کافیئن این گیاه خوراکی در پوکی استخوان کمتر شود.

خواص قهوه برای پیشگیری از نقرس

نقرس در واقع همان ورم مفاصل است که در اثر افزایش اسید اوریک موجود در بدن بوجود می اید. نقرس باعث ورم مفاصل ، قرمزی ، تورم، درد و التهاب در مچ، قوزک، پاشنه و ارنج شده و مشکلاتی را برای شخص بوجود می آورد در مورد رابطه نقرس با قهوه گفته شده این نوشیدنی باعث کاهش اسید اوریک در بدن شده و زمینه ابتلا به نقرس را کاهش می دهد.تحقیقات نشان داده اند افرادی که روزانه به میزان کافی از این نوشیدنی مصرف می کنند به میزان ۲۲ درصد نسبت به سایر افراد کمتر به نقرس دچار می شوند. در واقع افرادی که مبتلا به نقرس هستند باید مرتبا آب نوشیده تا غلط اسید اوریک در بدنشان کاهش پیدا کند و مصرف قهوه هم باعث افزایش مایعات بدن خواهد شد.

از خواص قهوه برای پروستات پیشگری از سرطان پروستات است

این نوشیدنی خوشبو به میزان بسیار زیادی آنتی اکسیدان دارد . انتی اکسیدان ها از تشکیل و گسترش رادیکال های آزاد جلوگیری می کنند و با این کار مانع بروز سرطان خواهند شد.عامل اصلی بروز سرطان در همه اندام های داخلی تشکیل رادیکال های آزاد است و خوردن میوه و نوشیدنی هایی که انتی اکسیدان فراوان دارند از تشکیل انها جلوگیری کرده و از بروز سرطان پیشگیری می کند.

نوشیدنی مذکور به همین شیوه از ابتلا به سرطان پروستان هم جلوگیری خواهد کرد. تحقیقاتی که در سال های اخیر در مورد این موضوع انجام شده است، نشان می دهد مردانی که روزانه سه یا ۶ فنجان از این نوشیدنی را مصرف می کنند تا ۱۰ درصد کمتر به سرطان پروستات مبتلا شده و مبتلایانی هم که ۶ فنجان از دم کرده این گیاه را می نوشند تا ۵۹ درصد گسترش بیماری در انها کاهش پیدا می کند.

قهوه از سرطان تخمدان بعد از یائسگی جلوگیری می کند

زنان بعد از یائسگی دچار اختلات هورمونی شده و این اختلات می تواند منجر به ابتلا به سرطان تخمدان شود. کافئین موجود در قهوه باعث می شود که احتمال ابتلا به این سرطان به میزان بسیار زیادی کاهش پیدا کند و تخمدان از تغییرات هورمونی در امان باشند.

خواص قهوه در بارداری

گفته شده برای یک بارداری و زایمان راحت بهتر است در دوران بارداری قهوه کمتری بنوشید. چون ممکن است مواد و کافئین موجود در این نوشیدنی بر روی جنین تاثیر منفی داشته و حتی باعث سقط جنین شود. بنابراین از خواص قهوه در بارداری می توان به تاثیر منفی آن اشاره کرد و توصیه اینکه کمتر مصرف شود تا زایمان راحتتری داشته باشید. ضمن انکه برخی تحقیقات نشان داده است مصرف کافئین در دوران بارداری می تواند باعث نارسایی در رشد مغز و همچنین عارضه ای به نام کام شکاف دار در جنین شده و وزن جنین را پایین بیاورد و موجبات ناراحتی قلبی را در نوزاد ایجاد کند.

خواص قهوه در بدنسازی

از خواص قهوه در بدنسازی می توان به موارد متعددی اشاره کرد از جمله اینکه کافئین موجود در این نوشیدنی باعث افزایش سوخت وساز در بدن شده و اگر قبل از ورزش ایروبیک مصرف شود به میزان ۵۰ درصد کالری سوزی و سوخت و ساز چربیهای اضافه را افزایش خواهد داد . ضمن انکه کافئین تحریک پذیری را بالا برده و باعث می شود شخص با شدت و علاقه بیشتری هم ورزش کند.

از دیگر خواص قهوه در بدنسازی به افزایش انرژی در شخص می توان اشاره کرد. سوخت و ساز چربی ها در بدن که نتیجه مصرف کافئین است تاثیر مستقیم هم روی ظرفیت هوازی و غیر هوازی فرد داشته و انها را افزایش می دهد. مصرف دم کرده این نوشیدنی قبل از ورزش باعث می شود بعد از سوختن ذخیره گلیکوژن موجود در عضلات که نتیجه ان احساس خستگی است، شخص خسته نشده و دوباره به فعالیت بدنی ادامه دهد .

کار دیگری که کافئین و این نوشیدنی در ورزش بدنسازی انجام می دهد انقباض عضلات را افزایش خواهد داد. انقباض عضلات رابطه مستقمی با ازاد شدن کلسیم در آنها دارد و وقتی شخص قبل از بدنسازی کافیئن مصرف کند این ماده باعث تحریک عضلات و ازاد شدن یون های کلسیم موجود در آن می شود این فرایند باعث شده عضلات راحتتر و با زحمت و صرف انرژی کمتری منقبض شده و فرایند عضله سازی با سرعت بیشتری هم انجام شود.

در آخر اینکه از دیگر خواص کافئین در بدنسازی افزایش تحمل درد است افرادی که به صورت حرفه ای ورزش می کنند ممکن است به دردهای عضلانی و خستگی شدیدی دچار شوند کافیئن موجود در این نوشیدنی تحمل درد را افزایش داده و باعث کاهش خستگی خواهد شد و فرد را سرحال و شاداب می کند. نکته دیگر اینکه مصرف قهوه قبل از ورزش جریان خون را در رگ ها افزایش داده و این کار باعث می شود اکسیژن بیشتری هم به سلول ها برسد و توانایی و قدرت فرد برای انجام حرکات ورزشی افزایش پیدا کند.

خواص قهوه در صبح

گفته شده مصرف این نوشیدنی هنگامی تازه از خواب بیدار شده اید یا در واقع صبح زود تاثیر خوبی روی بدن ندارد و باعث افزایش ترشح هورمون کورتیزول که هومون استرس زا است، می شود. برای اینکه قهوه باعث شادابی صبحگاهی شود، باید بگذارید، سطح هورمون کورتیزول در بدن پایین امده و در این شرایط مصرف دم کرده این گیاه می تواند باعث نشاط و شادابی شود و خواب آلودگی را از بین ببرد. بهترین زمان برای مصرف قهوه ساعت ۱۰ تا ۱۲ صبح است که باعث افزایش سطح انرژی شده و واکنش پذیری را بالا می برد.

خواص قهوه در درمان یبوست

علت اصلی بروز یبوست کاهش آب بدن و فعالیت روده است. کافیئن و آنتی اکسیدان موجود در این نوشیدنی آب مورد نیاز بدن را تامین کرده و باعث اصلاح عملکرد روده و درمان یبوست می شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید